با ارزش ترین استارت آپ های تکنولوژی در جهان

/ 25 می 15

زمانی بود که ارزش بازار یک میلیارد دلاری برای یک استارت‌آپ یا شرکت نوپا موفقیت بسیار بزرگی به حساب می‌آمد. مدتی بعد این موفقیت با رسیدن یک استارت‌آپ به ارزش پنج میلیارد دلاری به‌دست می‌آمد. حالا اما در ماه‌های اخیر با رشد و توسعه استارت‌آپ‌های مختلف و توجه شرکت‌های بزرگ به آنها، ارزش بعضی از استارت‌آپ‌ها به‌خصوص در حوزه تکنولوژی و IT افزایش ناگهانی داشته است. با این اوصاف بود که وال‌استریت ژورنال فهرستی از باشگاه استارت‌آپ‌های میلیارد دلاری منتشر کرد. این روند در رسانه‌های مختلف تکرار شده است و به‌تازگی مجله معتبر بیزینس اینسایدر فهرستی از ارزشمندترین استارت‌آپ‌های حوزه تکنولوژی جهان را که ارزشی بیش از 10 میلیارد دلار دارند منتشر کرده است که آن ها را در اینجا می‌بینیم.

1- Xiaomi با ارزش 46 میلیارد دلار: این استارت‌آپ معروف که در سال 2010 تاسیس شده، حالا ارزشی برابر 46 میلیارد دلار دارد و «جون لی» مدیرعامل آن است. ژیائومی یکی از بزرگ‌ترین برندهای الکترونیکی چین به حساب می‌آید که تولیدکننده موبایل‌های هوشمند است. موبایل‌های هوشمند این شرکت در میان بهترین موبایل‌های هوشمند اندرویدی بازار قرار می‌گیرند و درست مانند محصولات اپل طرفداران پر و پا قرصی دارند. مجموع سرمایه‌گذاری و بودجه این شرکت برابر 4/ 1 میلیارد دلار است و مهم‌ترین سرمایه‌گذاران آن شامل Digital Sky Technologies، Hopu Investment Management Company، DST Global، IDG Capital Partners، Qualcomm Ventures و Morningside Group هستند.

2- Uber با ارزش 2/ 41 میلیارد دلار: این شرکت نوظهور در سال 2009 تاسیس شده است و در حال حاضر توسط «تراویس کالانیک» مدیریت می‌شود. این استارت‌آپ در واقع ارائه‌دهنده یک اپلیکیشن کرایه تاکسی است که کاربرانش را با نزدیک‌ترین رانندگان وسایل نقلیه شخصی تحت قرارداد با شرکت Uber مرتبط می‌کند. این اپلیکیشن انتخاب‌های مختلفی از خودروهای کاملا لوکس تا خودروهای کوچک و معمولی را در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد. مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این شرکت برابر 9/ 5 میلیارد دلار است و مهم‌ترین سرمایه‌گذاران آن عبارت است از:Benchmark Capital، Menlo Ventures، Google Ventures و KPCB.

3- Snapchat با ارزش 16 تا 19 میلیارد دلار (در حال تغییر): این شرکت که در سال 2012 تاسیس شده است در دسامبر گذشته به ارزش بازار 10میلیارد دلاری رسید، اما گزارش داده است که ارزش بازار آن در حال تغییر است و احتمالا به ارزشی بین 16تا 19 میلیارد دلار خواهد رسید. Snapchat که در واقع ارائه‌دهنده یک اپلیکیشن پیام رسان مبتنی بر عکس است، به کاربرانش امکان ارسال تصاویر و ویدئوهایی را می‌دهد که به‌صورت خودکار بلافاصله بعد از مدتی ناپدید می‌شوند. این شرکت که در حال حاضر توسط «ایوان اشپیگل» مدیریت می‌شود، مجموع سرمایه‌گذاری 648 میلیون دلاری را جلب کرده است و مهم‌ترین سرمایه‌گذاران آن شامل Yahoo، Kleiner Perkins، Benchmark Capital، Lightspeed Venture Partners، Coatue Management و SV Angel بوده‌اند.

4- Palantir با ارزش 15 میلیارد دلار: این استارت‌آپ در سال 2004 تاسیس شده است و در حال حاضر ارزشی برابر 15 میلیارد دلار دارد. این شرکت که درواقع ارائه‌دهنده نرم‌افزار و سرویس‌هایی برای تحلیل داده‌ها است توسط «الکساندر کارپ» مدیریت می‌شود. بعضی از مهم‌ترین مشتریان نرم‌افزارهای این شرکت آژانس‌ها و ادارات دولتی بزرگ مانند CIA و FBI هستند. مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این شرکت برابر یک میلیارد دلار است و مهم‌ترین سرمایه‌گذاران آن شامل Founders Fund، Tiger Global Management، Glynn Capital Management و Jeremy Stoppelman هستند.

5- SpaceX با ارزش 12 میلیارد دلار: این شرکت که مدیر آن
«الون ماسک» است، در سال 2002 تاسیس شده است و در واقع ارائه‌دهنده وسایل نقلیه ویژه جست‌وجو در فضا است. این شرکت در مجموع سرمایه 2/ 1 میلیارد دلار جمع‌آوری کرده است و مهم‌ترین سرمایه‌گذاران آن Founders Fund، Draper Fisher Jurvetson و Google هستند.

6- Flipkart با ارزش 11 میلیارد دلار: این استارت‌آپ که در سال 2007 تاسیس و راه‌اندازی شده است توسط «ساچین بانسال» مدیریت می‌شود. این شرکت در واقع یک وب سایت تجارت الکترونیک متخصص در محصولات الکترونیک و محتوای دیجیتال مانند کتاب و موسیقی است. این شرکت نوپا در مجموع سرمایه‌ای برابر 5/ 2 میلیارد دلار به‌دست آورده است و مهم‌ترین سرمایه‌گذاران آن عبارت است از: Digital Sky Technologies، T. Rowe Price, Morgan Stanley، Vulcan Capital و Tiger Global Management.
بمهح
7- Pinterest با ارزش 11 میلیارد دلار: این شرکت نوظهور که در سال 2008 تاسیس شد، در ماه مه سال 2014 ارزشی برابر 5 میلیارد دلار داشته است، اما اخیرا گزارش داده که به تدریج در حال تغییر ارزش بازار خود به 11 میلیارد دلار است. Pinterest که «بن سیلبرمان» مدیرعامل آن است در واقع یک شبکه اجتماعی است که به کاربرانش امکان به اشتراک‌گذاری یا ذخیره محتوای مختلف آنلاین را با پین یا سنجاق کردن آنها می‌دهد. مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این شرکت به 5/ 762 میلیون دلار می‌رسد و مهم‌ترین سرمایه‌گذاران آن شامل Andreessen Horowitz، Bessemer Venture Partners و Rakuten هستند.

8- Airbnb با ارزش 10 میلیارد دلار: این شرکت نوظهور در سال 2008 تاسیس شد و حالا ارزش 10 میلیارد دلاری دارد. Airbnb که توسط «بریان چسکی» مدیریت می‌شود، فضای تجاری را برای افراد فراهم می‌کند تا بتوانند از طریق آن خانه‌هایشان را به مسافران به‌صورت موقتی اجاره بدهند. این سرویس در 190 کشور جهان فعال و در دسترس است. مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این شرکت برابر 8/ 794 میلیون دلار است و مهم‌ترین سرمایه‌گذاران آن عبارت است از: Andreessen Horowitz، Founders Fund، Sequoia Capital و Greylock Partners.

9- Dropbox با ارزش 10 میلیارد دلار: این استارت‌آپ معروف و شناخته شده در سال 2007 تاسیس شده است و ارائه‌دهنده سرویس رایانش ابری برابر ذخیره و به اشتراک‌گذاری فایل‌ها تحت وب است. این سرویس در حال حاضر بیش از 200 میلیون کاربر دارد. مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این شرکت برابر 1/ 1 میلیارد دلار است و مهم‌ترین سرمایه‌گذاران آن Accel Partners، Benchmark Capital و Greylock Ventures هستند.