نحوه‌ی کانفیگ وی‌پی‌ان PPTP در مودم‌های زایکسل

/ 24 سپتامبر 16

 Vpn به‌طور کلی فرایندی است که توسط آن از Vpn Client به Vpn Server یک تانل امن ( Secure Tunnel ) برقرار می‌شود .این Tunnel مانند یک کابل شبکه مجازی از کلاینت به Vpn Server یک ارتباط امن را ایجاد می‌کند و از این به بعد داده‌ها از درون این Connection منتقل می‌شوند.

کلاینت می‌تواند از لحاظ جغرافیایی نزدیک Vpn Server باشد (در یک Lan باشد) و یا از Vpn Server دور باشد (به‌طور مثال در یک شهر و یا کشور دیگری باشد) که در این حالت برای برقراری ارتباط آن‌ها بر روی بستر اینترنت Connection برقرار می‌شود.

شرکت‌ها از تکنولوژی Vpn برای این موضوع استفاده می‌کنند که شعبه‌های مختلف آن‌ها بتوانند به منابع دیگری دسترسی داشته باشند .به‌طور مثال فرض کنید که در شعبه مرکزی یک شرکت، یک سرور اتوماسیون اداری وجود داشته باشد، حال شعبه‌های مختلف این شرکت از لحاظ جغرافیایی دورتر از شعبه مرکزی هستند می‌توانند با برقراری اتصال Vpn از این منابع استفاده کنند.

Tunnel در Vpn با استفاده از پروتکل‌های مختلفی پیاده‌سازی می‌شود :

  • PPTP
  • L2TP
  • IPIP
  • EOIP
  • GRE
  • و

برای این‌که این Connectionها برقرار شود، کلاینت و سرور باید پروتکل Tunneling یکسانی مورد استفاده قرار دهند.

مودم‌های DEL1202 و DEL1312 زایکسل پروتکلPPTP و IPSec را پشتیبانی می‌کنند. در فیلم آموزشی با نحوه‌ی کانفیگ VPN PPTP آشنا می‌شویم.

(PPTP (Point To Point Tunneling Protocol

PPTP از پروتکل (PPP ( Point to Point Protocol برای Encapsulation داده‌ها استفاده می‌کند. به عبارتی چنان‌چه Tunnel از نوع  PPP نقطه به نقطه یا نظیر به نظیر باشد، داده‌ها درون بسته PPP قرار می‌گیرد و فرستاده می‌شود.