هاروارد روباتی برای آموزش کدنویسی به کودکان ساخت

/ 25 آوریل 16

محققان دانشگاه هاروارد آمریکا موفق شدند روباتی بسازند که می‌تواند به افراد سه سال به بالا و حتی بزرگسالان، روش‌ها و نحوه عمل کدنویسی را بیاموزد و آن‌ها را تشویق به یادگیری این رشته از کامپیوتر و نرم‌افزار کند.

آنا- اگر قرار است چیزی برای یادگیری کودکان بسازید باید حتما آنقدر جذاب و بامزه باشد که بتواند تمام حواس آن‌ها را به خود جلب کند و برای این کار نیز باید مثل یک کودک فکر کنید. گروهی از محققان دانشگاه هاروارد در موسسه Wyss موفق به ساخت روباتی به نام «روت» (Root) شدند که از این ویژگی‌ها برخوردار است.

روت یک روبات شش ضلعی است که می‌تواند با استفاده از ماژیک و تخته پاک‌کنی که همراه خود دارد، روی تخته وایت‌برد بنویسد و نقاشی کند و هر زمان به او دستور داده شد آن‌ها را پاک کند.

روش دستور دادن به این روبات برای کودکان خردسال با استفاده از یک اپلیکیشن که از آیکون‌های تصویری بهره می‌برد و یک تبلت انجام می‌شود؛ کودک با استفاده از آیکون‌ها به روبات دستورهای «اگر-پس» (if-then) را می‌دهد و نتیجه آن را در همان لحظه روی تخته می‌بیند. برای افراد بزرگسال و کودکان بزرگ‌تر هم اپلیکیشن امکان استفاده از دستورات نوشتاری را فراهم کرده است که بر همین مبنا عمل می‌کنند.

ژیتان دوبروفسکی مدیر بخش روباتیک موسسه Wyss، درباره ایده ساخت این روبات گفت: آمریکا این روزها نیازمند کدنویسان قهار است و بیش از ۷۱ درصد از مشاغل تازه‌ای که به بازار کار می‌آیند مرتبط با کدنویسی هستند. این در حالی است که تعداد افراد علاقمند به این رشته از مهندسی نرم‌افزار بسیار کم است و در مدارس هم هیچ کاری برای علاقمند شدن کودکان به آن انجام نشده است.

گروه تحقیق امیدوار است با یافتن حامیان مالی مناسب بتواند این روبات را به تولید انبوه برساند تا از آن در مدارس برای پرورش استعدادهای کدنویسی کودکان استفاده شود.