آشنایی با کابل‌های شبکه (Cat)

/ 22 سپتامبر 19

cat5

 

شبکه‌های کامپیوتری را می‌توان از قدیمی‌ترین علوم این حوزه دانست؛ شاید بد نباشد که تفاوت چند نمونه از کابل‌های پر استفاده را در این زمینه بدانیم.

به واقع دانستن تفاوت کابل‌های شبکه (Cat) یکی از مهم‌ترین و ساده‌ترین مسائل مرتبط با این حوزه است که لازم است تمامی علاقه‌مندان و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، بدان تسلط یابند.

در این مطلب به ارائه تفاوت‌های اصلی بین کابل‌های Cat5, Cat6 و Cat7 خواهیم پرداخت. شایان ذکر است که پروتکل‌های شبکه عموما توسط این کابل‌ها راه‌اندازی می‌شوند.

در حالی که شبکه‌های بدون سیم (WLAN) روز به روز در حال گسترش هستند، اما ستون فقرات شبکه را هم‌چنان راه‌حل‌های منتهی به کابل کشی در بر می‌گیرد. هم‌چنان یک شبکه حتی خانگی، به وسیله کابل کشی به صورتی بهتر هدایت شده و عملکرد خروجی آن به مراتب بهتر از ارتباط بدون سیم است. امکان هک و کنترل شبکه‌های بدون سیم نیز از جمله دیگر مواردی است که در شبکه‌های کابلی خبری از آن‌ها نیست. هم‌چنین سیستم‌های سرور، پایگاه داده و شبکه‌های اداری نیز با ارتباط سیم کشی اترنت راه‌اندازی شده‌اند.

Cta5

کابل‌های Cat5 از گونه UTP هستند که البته این روزها دیگر چندان مورد توجه قرار نگرفته و حتی خرید و تهیه کابل‌های آن به سختی صورت می‌گیرد. حداکثر پهنای باند آن‌ها ۱۰۰ مگاهرتز است و سرعت آن‌ها به حداکثر ۱۰۰ مگابیت در ثانیه می‌رسد. مسافت پیشنهادی و یا به عبارت بهتر حداکثر مسیری که توسط این کابل پوشش داده می‌شود نیز ۱۰۰ متر است. این استاندارد در حال پیوستن به تاریخ است.

cat5

 

Cat5e

دومین استاندارد با نام Cat5e شناخته می‌شود که پسوند e در آن به معنی Enhanced است. استاندارد Cat5e به منظور جلوگیری از تداخل ناخواسته در سیم کشی طراحی شده که البته دارای ویژگی‌های بهبود یافته دیگر نیز خواهد بود.

 Cat5e نیز با فرکانس موثر ۱۰۰ مگاهرتز، دارای سرعت انتقال حداکثر ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه است. این پروتکل نیز از ویژگی ارتباط UDP پشتیبانی کرده و یکی از مزایای آن قیمت مناسب است که استفاده آن را گسترش داده است.

Cat6

استاندارد بعدی Cat6 است؛ در Cat6 یک پوشش محافظ اضافی بر روی کابل‌ها قرار داده شده است که برای کاهش تداخل و بهم ریختگی سیگنال‌ها طرحی شده است.

اما مهم‌ترین مزیت آن پیکربندی UTP یا STP در کنار فرکانس ۲۵۰ مگاهرتز است. در نتیجه با سرعت ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه پهنای باند مناسبی را در اختیار خواهید داشت.

اما یکی از نقاط ضعف Cat6 محدودیت در مسافت است که به ۵۵ متر محدود شده و در صورت افزایش این مسیر، سرعت آن حتی تا ۱ گیگابیت در ثانیه نیز کاهش خواهد یافت. به دلیل ساختار  Cat6، قیمت نهایی آن‌ها مقدار از کابل‌های Cat5e گران‌تر است.

cat5

Cat6a

پروتکل Cat6a به همراه پسوند a به معنی Augmented است. این استاندارد کابل‌هایی که با فرکانس ۵۰۰ مگاهرتز سازگار هستند. دومین مزیت آن‌ها، ضخامت و حفاظت بیش‌تر است. این بار بر خلاف مدل ساده Cat6 می‌توان طول کابل کشی را تا ۱۰۰ متر نیز گسترش داد. پروتکل Cat6a از استاندارد STP پشتیبانی کرده و سرعت ۱۰ هزار مگابیت یا حداکثر ۱۰ گیگابیت در ثانیه را ارائه می‌دهد. کابل‌های Cat6a را برای مواردی از جمله کاربردهای صنعتی و شرایط غیر خانگی نیز پیشنهاد می‌شود.

Cat7

در نهایت به یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود، یعنی Cat7 می‌رسیم. این پروتکل ضمن پشتیبانی از  SSTP، دارای فرکانس ۶۰۰ مگاهرتز است. سرعت ۱۰ هزار مگابیت یا حداکثر ۱۰ گیگابیت در ثانیه نیز برای این فناوری صادق است؛ با این وجود محدودیت مسافت آن، می‌تواند در تصمیم‌گیری شما موثر باشد. Cat7 در مسافت‌های طولانی، سرعت ۱۰ گیگابایت در ثانیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ با این وجود در مسافت‌های کوتاه (۱۵متر) این استاندارد می‌تواند سرعت حداکثر ۱۰۰ گیگابایت در ثانیه را نیز برای نقل و انتقال بدست آورد.

 Cat7 برای سیستم‌های پایگاه داده حرفه ای، سرور و … مناسب است.

استاندارد Cat8 نیز هم‌چنان در حال تدوین مراحل نهایی است تا با سرعت و پهنای باند بیش‌تر راهی بازار گردد.

cat5