آیا هوش مصنوعی باعث افزایش تهدیدات سایبری می‌شود؟

/ 26 فوریه 18

برای پیشگیری از این اتفاق، محققین باید در تمامی فناوری‌های و محصولات و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی، این تهدیدهای بالقوه را نیز در نظر داشته باشند و برای جلوگیری از بروز آن‌ها، و یا رفع خطرات آن‌ها، از هم اکنون تمهیداتی در نظر بگیرند.

هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی امروزه به عنوان تکنولوژی پیشرو در همه عرصه‌های صنعتی و حتی اجتماعی در حال نفوذ و گسترش دایره حضور خود است؛ این در حالی‌ست که برخی کارشناسان بر روی مقوله مخاطرات احتمالی این امر تمرکز فراوانی کرده‌اند.
مطابق تحقیقِ گروهی متشکل از ۲۶ کارشناس در سراسر جهان، گسترش فناوری هوش مصنوعی می‌تواند انواع جدیدی از تهدیدات سایبری اعم از جرایم اینترنتی، اختلالات اجتماعی و حتی حملات فیزیکی را موجب گردد.

به گزارش ایتنا از رایورز در گزارشی که به تازگی توسط کارشناسان تهیه شده، فناوری AI (هوش مصنوعی) را تکنولوژی با کاربرد دوگانه تعریف کرده‌اند که مشابه قدرت‌های نظامی و غیرنظامی، امکان استفاده در دو حیطه مفید و مضر را به صورت بالقوه دارد.
این کارشناسان، توانایی قدرت هسته‌ای یا برخی سلاح‌ها و وسایل را مشابه این فناوری را به عنوان نمونه ذکر نموده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، همزمان با گسترش این فناوری و افزایش توانایی‌های آن، انتظار می‌رود که علاوه بر افزایش تعداد تهدیدهای فعلی، انواع جدیدی از تهدیدها در فضای مجازی ظهور کرده و سازمان‌ها، شرکت‌ها و کاربران را با دنیای تازه‌ای مواجه نمایند.
مطابق نظر این کارشناسان، برای پیشگیری از این اتفاق، محققین باید در تمامی فناوری‌ها و محصولات و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی، این تهدیدات بالقوه را نیز در نظر داشته باشند و برای جلوگیری از بروز و یا رفع خطرات آن‌ها، تمهیداتی در نظر بگیرند.

هوش مصنوعی

در ادامه گزارش تحلیلی مزبور، این هشدار داده شده که اگر محققین و توسعه‌دهندگان به موارد فوق، بی‌اعتنایی کنند، عملاً راه را برای مهاجمان بازخواهند نمود؛ به ویژه آن‌که راه‌های تازه‌تری برای حملات و آسیب‌های سایبری پدید می‌آید.

البته به عقیده این کارشناسان، اوضاع آن‌چنان هم بدبینانه نیست، بلکه در فضای دیجیتال می‌توان از همین فناوری هوش مصنوعی نیز به خوبی برای جلوگیری از حمله و نفوذ به سایت‌ها و نیز سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌های موجود کمک گرفت.
نکته مهم اینکه فناوری مزبور می‌تواند اشکالات موجود نرم‌افزاری را به صورت خودکار و سریع، یافته و به رفع آن‌ها و یا هشدار به کارشناسان مبادرت ورزد.