استفاده بهینه‌ از پاورلاین‌ها جهت گسترش پوشش‌دهی شبکه

/ 2 اکتبر 19

زمانی که قصد گسترش شبکه خانه یا محل کار را داریم، اولین راه‌حل‌هایی که به ذهن می‌رسد استفاده از یک روتر بی‌سیم قدرتمند برای ایجاد پوشش‌دهی بی‌سیم در نقاط مختلف یا استفاده از کابل شبکه برای اتصال دستگاه‌ها به شبکه است. هر یک از این راه‌حل‌ها مزایا و محدودیت‌های خود را دارد و با توجه به شرایط ممکن است یکی بر دیگری ارجحیت داشته باشد.

در کنار این دو راه‌حل، یک راه حل سوم نیز وجود دارد که می‌تواند یک کمک ویژه برای گسترش شبکه در خانه یا محل کار بوده و بسیاری از دردسر‌های شبکه‌سازی را تا حد زیادی کم کند.

این ابزارهای ویژه، پاور‌لاین‌ها هستند که می‌توانند اطلاعات را از طریق کابل برق منتقل کرده و به نوعی از زیرساخت شبکه برق که از قبل در ساختمان نصب شده بهره ببرند.

پاور‌لاین‌ها معمولا در بسته‌های دو‌تایی به فروش می‌رسند. یکی از پاورلاین‌ها در نقش دستگاه اصلی ظاهر شده و دیگری نقش گیرنده را ایفا می‌کند.

پاورلاین زایکسل

 

راه‌اندازی و استفاده از این دستگاه بسیار ساده است و کافی است آن‌ها را به پریز برق وصل کرده و بعد از زدن دکمه شناسایی روی هر دو دستگاه، از آن‌ها استفاده کنید. به همین خاطر گفته می‌شود که پاورلاین‌ها یکی از انتخاب‌های عالی برای رساندن اتصال اینترنت و شبکه به نقاط کور شبکه در خانه یا محل کار است. برخی از انواع پاور‌لاین‌ها دارای امکانات جانبی مختلفی بوده و برای مثال از چند پورت شبکه یا اتصال Wi-Fi نیز بهره می‌برند.

پاورلاین شما هر چه که باشد، نکاتی که در ادامه آن‌ها را خواهید دید کمک خواهند کرد تا به شکل موثر‌تری از پتانسیل پاورلاین‌ها بهره برده و نتیجه بهتری از آن‌ها دریافت کنید.

 

پاورلاین زایکسل

 

نصب صحیح

اولین نکته در استفاده از پاورلاین، نصب صحیح آن است. البته نصب صحیح نکته پیچیده‌ای نیست و تنها نکته‌ای که باید در زمان نصب پاورلاین در نظر بگیرید این است که آن را مستقیم به پریز برق متصل کرده و در سر راه آن سه‌راهی برق قرار ندهید. هم‌چنین دستگاه‌های محافظ برق قرار گرفته در سر راه پریز و پاورلاین نیز ممکن است اختلال در کارکرد صحیح پاورلاین ایجاد کند. در بعضی ساختمان‌ها ممکن است چندین مدار برق کنار هم به کار گرفته شده باشد. انتقال اطلاعات از یک مدار به مدار دیگر امکان‌پذیر است اما ممکن است در کارآیی تاثیر منفی داشته باشد. بهتر است پاورلاین‌ها را روی پریز‌های مختلف امتحان کنید تا مطمئن شوید بهترین نتیجه را در سرعت انتقال اطلاعات دریافت خواهید کرد.

رعایت فاصله

هرچه فاصله بین دو پاور‌لاین بیش‌تر باشد کارآیی نیز کاهش می‌یابد. به صورت استاندارد، حداکثر فاصله ذکر شده برای انتقال اطلاعات توسط پاورلاین ۳۰۰ متر ذکر شده است که این میزان در شرایط ایده‌آل قابل دستیابی است. در عمل بهتر است فاصله بین دو پاورلاین کم‌تر از ۲۰۰ متر باشد تا نتیجه نهایی قابل‌قبول باشد. این نکته را نیز در نظر بگیرید که منظورمان از فاصله، طول سیم‌های قرار گرفته در مسیر بین دو پاورلاین است.

کیفیت کابل‌ها

کیفیت کابل‌های مسی استفاده شده در خانه تاثیر مستقیم در کیفیت انتقال اطلاعات دارد. هم‌چنین بعضی از پریز‌ها دارای فیوز داخلی هستند که خود می‌تواند روی کارآیی انتقال اطلاعات تاثیر منفی داشته باشد. سعی کنید پاور‌لاین را به این پریز‌ها متصل نکنید.

مقابله با نویز

کابل‌های برق و لوازم برقی متصل به شبکه برق خانه هر یک می‌توانند نیز ایجاد کرده و باعث کاهش کارآیی شوند. به‌خصوص ابزارهایی هم‌چون شارژرها می‌توانند ایجاد کننده نویز روی شبکه برق باشند که روی کیفیت دریافت اطلاعات تاثیر‌گذار است. سعی کنید تا حد امکان در نزدیکی پاورلاین وسایل برقی ایجاد کننده نویز را به برق متصل نکنید. هم‌چنین برخی پریز‌های دیواری که دارای چندین اتصال کنار هم هستند نیز ممکن است باعث ایجاد نویز شوند. سازندگان ابزار‌های شبکه پیشنهاد می‌کنند که اتصال ابزارهای مجهز به موتورهای الکتریکی به محافظ برق می‌تواند در کاهش نویز موثر باشد، هم‌چنین برخی از پاورلاین‌های جدید از سیستم فیلتر نویز داخلی بهره می‌برند که دردسر‌های کم‌تری در اتصال به پریز‌های مختلف داشته و دیگر ابزار‌های متصل به برق مشکل کم‌تری در کارکرد آن‌ها ایجاد می‌کنند.

اولویت با سرعت

تا حد ممکن سعی کنید پاورلاین‌های با سرعت بالا خریداری کنید. سرعتی که روی جعبه محصول ذکر می‌شود معمولا مجموع سرعت آپلود و دانلود است. برای مثال اگر عبارت 1200mbps روی محصول ذکر شده، یعنی دستگاهی با سرعت آپلود ۶۰۰ و سرعت دانلود ۶۰۰ مگابیت در ثانیه در اختیار داریم. البته این اعداد سرعت حداکثر در بهترین شرایط ممکن را بیان کرده و در عمل شاید سرعتی حدود نصف یا حتی یک سوم سرعت ذکر شده را تجربه کنید!

انتخاب از یک برند

زمانی که می‌خواهید پاورلاین بخرید، دقت کنید که مدل‌هایی با سرعت‌های مختلف یا استانداردهای متفاوت خریداری نکنید. با آن‌که مدل‌های مختلف تا یک سطح مشخص با هم مطابقت دارند، اما برای آن‌که دردسر کم‌تری داشته باشید و به بیش‌ترین میزان انطباق برای راه‌اندازی و هم‌چنین کارآیی مناسب برسید، بهتر است همه پاورلاین‌ها را از یک مدل و سرعت انتخاب کنید. در غیر این صورت حداکثر سرعت انتقال اطلاعات به کندترین پاورلاین متصل به برق محدود می‌شود.

 

پاورلاین زایکسل

 

 

شرکت زایکسل تولید کننده انواع مختلفی از پاورلاین‌ها همگام با جدیدترین تکنولوژی‌های این محصول می‌باشد.

جهت آشنایی با محصولات پاورلاین زایکسل، اینجا کلیک کنید.