انواع کابل های فیبر نوری

/ 27 آگوست 22

كابل­های فیبرنوری براساس ویژگی‌های محیطی

 

کابل‌های فیبر نوری با توجه به استفاده در محیط‌های مختلف، به کابل­های داخل ساختمان (indoor) و کابل­های بیرونی یا خارج ساختمان (Outdoor) و داخل­ و خارج ساختمان طبقه‌بندی می‌شوند.

 

داخل ساختمان داخل و خارج ساختمان خارج ساختمان

 

  • کابل­های فیبر نوری داخل ساختمان یا Indoor:

 

کابل­های فیبر نوری Indoor دارای استحکام کششی پایین­تر و لایه‌ی محافظ ضعیف­تری نسبت به کابل­های نوری خارج ساختمان هستند. به نسبت سبک­تر و انعطاف‌پذیرتر نیز هستند. البته جابه‌جایی آن‌ها آسان‌تر بوده و به طور عمومی دارای روکش LSZH (Low Smoke Zero Halogen) هستند.

 

کابل­های نوریIndoor  به طور عمده برای نصب در شبکه‌های داخل ساختمان­ها و اتصال بین تجهیزات شبکه استفاده می‌شوند اما در کاربردهای جدید POLAN (Passive Optical LAN) از آن‌ها برای ارتباطات لایه‌ی دسترسی نیز استفاده می‌شود.

 

  • کابل­های فیبر نوری خارج ساختمان یاOutdoor :

 

کابل فیبر نوری Outdoor مناسب کاربری در بیرون ساختمان و کانال‌های ارتباطی یا برای نصب بر روی دکل‌ها و به صورت هوایی است. این کابل­ها انتقال سیگنال نوری را در شرایط محیطی سخت­تری فراهم می­کنند.

کابل­های فیبر­نوری Outdoor دارای مقاومت کششی بالاتر، مقاومت در برابر نور خورشید و یا لایه‌ی محافظ ضخیم‌تری به نسبت کابل فیبرنوری Indoor است.

این کابل‌ها جهت ارتباط بین ساختمان­ها در خارج از ساختمان به کار می­روند و به محض ورود به ساختمان باید به کابل Indoor تبدیل شوند. البته در مواردی که این کار مقدور نیست باید از کابل Indoor/Outdoor استفاده شود که هم مشخصات و تحمل کابل‌های خارج ساختمان را داشته و هم LSZH بوده که اجازه ورود به داخل ساختمان‌ها را خواهد داشت.

این کابل­ها ممکن است دارای زره یا Armored باشند. حفاظ فلزی آن‌ها به طور معمول دندانه‌دار (Corrugated) و یا مارپیچ (Interlock) است.

کابل‌های نوری Outdoor بسته به مکان نصب، در ساختارهای مختلف تولید می‌شوند. برای مثال:

 

  • کابل‌هایی که برای دفن مستقیم زیر خاک طراحی شده‌اند Direct-Buried Cable.
  • کابل‌هایی که برای نصب درون لوله، داکت یا میکروداکت مناسب هستند.
  • کابل‌های هوایی Aerial
  • کابل‌های مناسب نصب در زیر دریا Under Water

 

از این رو برخی از آن­ها باید در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش UV مقاوم باشند. روکش این گروه در برابر قرار گرفتن در شرایط محیطی با تابش مستمر اشعه‌های خورشیدی مقاوم است و نباید دچار پوسیدگی شوند.

بایستی روکش آن­ها در برابر نفوذ آب درصورت قرار گرفتن طولانی مدت در داخل گودال پر از آب و یا رودخانه و سیلاب مقاوم باشد و از رسیدن آب به تارهای نوری جلوگیری نماید.

بایستی در شرایط دمایی کاربری محیطی نسبت به برودت و گرما دارای مقاومت مناسب باشند و درصورت قرارگیری در دماهای پایین و یا بسیار بالا کارایی خود را حفظ نمایند.

بایستی در برابر جوندگان مقاوم باشند. ‌بیش‌تر کارشناسان تصور می‌کنند که زره یا آرمورد کابل فقط وظیفه‌ی محافظت در برابر جوندگان را برعهده دارد. در‌صورتی‌که غیر از این کاربرد، آرمورد یا زره کابل، ساختار مکانیکی کابل را در برابر فشارهای کششی و جلوگیری از له‌شدگی و آسیب‌های احتمالی مکانیکی در شرایط محیط‌های بیرونی مقاوم می‌کند.

 

تولید کنندگان کابل موظف هستند اطلاعاتی را که در استاندارد مشخص شده است، در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

این اطلاعات به طور عمومی به‌صورت Data Sheet بوده و حداقل دارای اطلاعاتی در مورد مسایل گفته شده در بالا خواهد بود اما معمولا دیگر موارد مهم در مورد تار، بسته‌بندی و رنگ‌بندی تارها و تیوب‌ها نیز ارایه می‌شود.

 

امروز کابل فیبرنوری مهم‌ترین مدیا برای برقراری ارتباط بین قاره‌ها بوده و گستره‌ی آن‌ها تمام اقیانوس‌ها را در بر گرفته است.

 

تصویر از نیویورک تایمز- خطوط نارنجی رنگ مربوط به ارتباطات برقرار شده توسط فیس بوک، آمازون، مایکروسافت و گوگل است.