اینترنت 5G چه تاثیری بر زندگی ما خواهد داشت؟

/ 20 فوریه 16

5Gگوشی شما با استفاده از اینترنت 5G با سرعت بیش‌تری به اینترنت متصل خواهد شد. در این تردیدی نیست. اما این تنها گوشه‌ای از تغییراتی است که با ورود این فناوری به زندگی‌مان شاهد خواهیم بود.

همه متخصصین حوزه اینترنت توافق دارند که این فناوری تا سال ۲۰۲۰ همه‌گیر می‌شود. اما در چه کارهایی از آن استفاده خواهیم کرد؟ هنوز معلوم نیست!

خودروهای آینده با بهره بردن از این فناوری ایمن‌تر خواهند بود، جراحی‌های پزشکی با استفاده از روبات‌هایی که از راه دور هدایت می‌شوند ممکن می‌شود و تماشای ویدیوی آنلاین فرقی با پخش آفلاین نخواهد داشت. سرعت این فناوری بسیار بیش‌تر از سرعتی است که امروز با آن کار می‌کنیم.

سرعت بالاتر

نوکیا که تلاش می‌کند از بزرگ‌ترین نقش آفرینان در این عرصه باشد ادعا می‌کند که طی یک آزمایش به سرعت ۳۰ گیگابیت در ثانیه دست یافته است. این یعنی هزار بار سریع‌تر از 4G. اما در دنیای واقعی خیلی سخت می‌توان به چنین سرعتی دست پیدا کرد. موانع زیادی بین ما و آنتن‌های مخابراتی وجود دارد. ولی صنعت وایرلس هنوز هم فکر می‌کند 5G ده تا صد بار سریع‌تر از 4G خواهد بود. کاربران بیش‌تری با استفاده از این فناوری می‌توانند به طور هم‌زمان از اتصال به اینترنت برخوردار شود و اتصال آن‌ها پایداری بیش‌تری خواهد داشت.

مالتی تسکینگ ویدیویی

ورزشگاه‌ها دارای صفحات نمایش غول آسایی هستند که تماشای بازی را برای همه تماشاچیان ممکن می‌سازد. ولی اگر بتوانید این تصویر را با همان کیفیت روی گوشی هوشمند خود دریافت کنید چطور؟ اگر بگوییم که می‌توانید زاویه دوربین را خودتان انتخاب کنید و هر بار خواستید صحنه‌ای را تکرار کنید چه واکنشی خواهید داشت؟ فراموش نکنید که کیفیت ویدیو 4K خواهد بود ،یعنی چهار بار عمیق تر از HD.

خودروهای خودران

خودروهای خودران امروزی از طریق شبکه‌های وایرلس هدایت می‌شوند. مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، میزان بالای تاخیر در ارسال و دریافت پیام‌ها به خودرو و مرکز داده است. این خودروها در آینده باید بتوانند موانع را تشخیص دهند و به سرعت تصمیم‌گیری کنند. برای انجام این کار به ارتباط سریع با مرکز داده Cloud نیاز است. گفته می‌شود فناوری 5G میزان تاخیر را به شدت کاهش می‌دهد و با استفاده از آن می‌توان ارتباطی بدون وقفه را تجربه کرد.

روبوت‌های تحت شبکه

ابزارهای جراحی روباتیک از طریق شبکه برای پزشکان بسیار کارآمد هستند. ولی باید بتوانند به صورت لحظه‌ای واکنش نشان دهند، درست مثل پزشکان. این نیاز در بخش صنعت نیز احساس می‌شود. میزان اندک تاخیر در شبکه 5G می‌تواند به این حوزه‌ها نیز کمک کند.

واقعیت مجازی

وقتی یک عینک واقعیت مجازی را به چشم می‌زنید، وارد دنیایی مجازی با حضور سایر افراد می‌شوید. می‌توانید با آن‌ها تعامل کنید، بازی کنید یا هر نوع تفریح دیگری انجام دهید. انتظار می‌رود فناوری 5G کمک کند واقعا احساس کنیم در کنار سایر افراد هستیم، در حالی‌که فقط عینکی به چشم داریم. این فناوری فصل تازه‌ای از قابلیت‌ها را در اختیار انسان قرار می‌دهد، شغل‌های تازهای خلق می‌کند، خدمات جدید متولد می‌شوند و در نهایت وقت آزاد بیش‌تری در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهد.

منبع: تک‌شات