باندهای ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

/ 10 نوامبر 20

امروزه در بیشتر شرکت‌ها و خانه‌ها روترهای دوبانده موجود است که روی آن‌ها قابلیت پشتیبانی از 2.4 و ۵ گیگاهرتز نوشته شده است.

۲٫۴ گیگاهرتز در مقابل ۵ گیگاهرتز

۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز به باندهای مختلفی اشاره دارند که وای-‌فای برای ارسال و دریافت سیگنال‌ها از آن‌ها استفاده می‌کند.

اصلی‌ترین تفاوت این دو باند در سرعت آن‌ها است. باند ۲٫۴ گیگاهرتز در شرایط ایده‌آل از سرعتی در محدوده ۴۵۰ تا ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

در نقطه مقابل وای‌فای مبتنی بر باند ۵ گیگاهرتز قرار دارد که از سرعت حداکثری ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

البته دستیابی به چنین سرعت‌های بالایی به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که اصلی‌ترین آن‌ها استاندارد بی‌سیمی است که روتر از آن پشتیبانی می‌کند.

به‌طور مثال، استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac اجازه می‌دهد در شرایط ایده‌آل از حداکثر سرعت وای‌فای ۵ گیگاهرتز استفاده کنید، اما به شرطی که دستگاه‌های همراه از این استاندارد پشتیبانی کنند و آنتن‌های آن‌ها محدود به باند ۲٫۴ گیگاهرتز نباشد.

باند ۲٫۴ گیگاهرتز کاملا شلوغ است و در برخی محیط‌ها به حالت اشباع می‌رسد، زیرا کاربرد آن محدود به وای‌فای نیست. تلفن‌های بی‌سیم، بازکننده درب‌های پارکینگ‌های خودکار، دستگاه‌های مایکروویو و بسیاری دیگر از محصولات از باند ۲٫۴ گیگاهرتز

استفاده می‌کنند.

باندهای ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

تلفن‌های بی‌سیم، بازکننده درب‌های پارکینگ‌های خودکار، دستگاه‌های مایکروویو و بسیاری دیگر از محصولات از باند ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده می‌کنند.

باند ۲٫۴ گیگاهرتز به این دلیل استفاده می‌شود که امواج آن می‌توانند مسافت‌های طولانی‌تر را پشت سر بگذارند و قادر هستند از میان موانع و دیوارها عبور کنند.

اگر محیط منزل یا محل کار شما محدوده‌ای نسبتا بزرگ است و قصد دارید امواج وای‌فای با کمترین تلفات از میان موانع عبور کنند، بهتر است از باند ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده کنید.

اصلی‌ترین عیب باند ۲٫۴ گیگاهرتز تداخل امواج است.

در نقطه مقابل باند ۵ گیگاهرتز قرار دارد که تراکم کمتری نسبت به باند ۲٫۴ گیگاهرتز دارد و اتصال پایدار و سرعت بیشتری را ارائه می‌کند، اما به دلیل این‌که طول موج این باند کم است در زمان عبور از موانع و دیوارها با مشکل روبرو می‌شود،

به ویژه دیوارهایی که ضخامت زیادی دارند. به عبارت دقیق‌تر محدوده پوششی آن کمتر از باند ۲٫۴ گیگاهرتز است.

برخی از کاربران برای آن‌که بتوانند از باند ۵ گیگاهرتز با محدوده پوششی زیاد استفاده کنند از یک توسعه‌دهنده وایرلس (Extender) استفاده می‌کنند.

البته این توسعه‌دهنده‌ها در بیشتر موارد پهنای باند را نصف می‌کنند. راه‌حل دیگر استفاده از سامانه‌های مش‌ وای‌- فای هستند که یک پوشش‌دهی عالی و باکیفیت را ارائه می‌کنند.

روترهای چند بانده

امروزه تعدادی از روترهای بازار چند باندی هستند. یک روتر دو بانده قادر است دو سیگنال ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز را ارسال کند که دو شبکه وای‌فای مجزا در اختیارتان قرار می‌دهد و اجازه می‌دهد از مزایای هر دو باند استفاده کنید.

روترهای دوبانده، دو ویژگی مهم دو باند قابل انتخاب یا به‌کارگیری همزمان دو باند را ارائه می‌کنند. ویژگی استفاده همزمان دو باند اجازه می‌دهد دو شبکه وای‌فای ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز را به شکل متمایز از یکدیگر ایجاد کنید که هر یک SSID خاص خود را دارند.

روترهای سه بانده به شکل همزمان سه شبکه را ساطع می‌کنند که دو سیگنال ۵ گیگاهرتز و یک سیگنال ۲٫۴ گیگاهرتز است.

این‌کار با هدف کاستن از تراکم شبکه انجام می‌شود و بیشتر برای شرکت‌ها و کاربرانی مناسب است که به دنبال استریم کردن فایل‌های مالتی مدیا با حجم بالا از طریق باند ۵ گیگاهرتز هستند.

به‌کارگیری روترهای چند بانده مزیت دیگری نیز دارد. اگر از کارت‌های شبکه که قابلیت پشتیبانی از دو باند را دارند استفاده کنید و آن‌ها را به درستی کانفیگ کرده باشید، کارت شبکه به‌طور خودکار می‌تواند در زمان برقراری اتصال به باند مناسب سوییچ کند.