تفاوت‌های تکنولوژی 802.11n بین باندهای فرکانسی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز

/ 9 ژوئن 19

تفاوت‌های بسیاری در تکنولوژی 802.11n بین باندهای فرکانسی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز وجود دارد.

در اینجا مهم‌ترین آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم :

تفاوت های بسیاری در تکنولوژی 802.11n بین باندهای فرکانسی 2.4 و 5 گیگاهرتز .

 

Range: در ارتباط‌های بی‌سیم هرچه فرکانس بیشتر شود، برد کمتر می‌شود و منطقه محدودتری را تحت پوشش قرار می‌دهد. مهم‌ترین دلیل این موضوع این است که فرکانس‌های بالاتر نمی‌توانند به راحتی از اجسام جامد مانند دیوار عبور کنند. فرکانس‌های پایین‌تر این کار را بهتر انجام می‌دهند. در نتیجه شما در ۲.۴ برد بیشتری نسبت به ۵ گیگاهرتز دارید.

Bandwidth (سرعت): فرکانس‌های بالاتر سرعت و پهنای باند بیشتری در انتقال اطلاعات دارند. یعنی شما در فرکانس‌های بالاتر فایل‌ها را سریع‌تر دانلود یا آپلود می‌کنید. پس برای استفاده از برنامه‌هایی که پهنای باند بالایی استفاده می‌کنند مانند Video Streaming باند فرکانسی ۵ بسیار بهتر از ۲.۴ است و شما پهنای باند بیشتری را در ۵ گیگاهرتز دارید.

Interference (تداخل): امروزه اکثر دستگاه‌ها از باند فرکانسی ۲.۴ برای ارتباط بی‌سیم خود استفاده می‌کنند. در نتیجه شما در مناطق شلوغ مانند آپارتمان‌ها حتماً Interference بسیار زیادی از دستگاه‌های دیگر دریافت می‌کنید. تداخل بیشتر یعنی اختلال در سرعت و حتی در بعضی موارد قطع شدن ارتباط بی‌سیم شما.

لازم به ذکر است که فقط Access Pointهای وایرلس همسایه‌ها این تداخل را ایجاد نمی‌کنند بلکه علاوه بر آن‌ها اکثر دستگاه‌های بی‌سیم بسیاری مثل تلفن‌های بی‌سیم، مایکرویو‌ها، مانیتور‌های کنترل کودک، باز کننده‌ی درب‌های پارکینگ‌ها و… نیز در باند ۲.۴ کار می‌کنند.

در باند فرکانسی ۲.۴ حتی اکثر کانال‌ها با هم هم‌پوشانی دارند و همان‌طور که در این شکل می‌بینید تنها سه کانال ۱،۶،۱۱ با هم هیچ تداخلی ندارند:

تفاوت های بسیاری در تکنولوژی 802.11n بین باندهای فرکانسی 2.4 و 5 گیگاهرتز .

در باند فرکانسی ۵ گیگاهرتز علاوه بر اینکه تعداد دستگاه‌های استفاده کننده کمتر از ۲.۴ می‌باشد، هیچ تداخلی هم بین کانال‌های آن وجود ندارد.

تفاوت های بسیاری در تکنولوژی 802.11n بین باندهای فرکانسی 2.4 و 5 گیگاهرتز .

 

 شاید سوال شود که برای شما استفاده از کدام باندهای فرکانسی بهتر است، ۲.۴ یا ۵ گیگاهرتز؟

  • اگر سرعت بیشتر برای شما مهم است و از برنامه‌هایی استفاده می‌کنید که نیاز به پهنای باند زیادی دارند باند ۵ انتخاب بهتری است.
  • اگر Range (برد) وایرلس برای شما اهمیت دارد، باند ۲.۴ انتخاب مناسب‌تری است.
  • اگر در جایی زندگی می‌کنید که به دلیل ازدحام و Interference زیاد دچار کندی سرعت و قطعی هستید، باند ۵ انتخاب بهتری برای شما می‌باشد.