شبکه مش چیست؟

/ 15 اکتبر 19

شبکه مش چیست؟

یک شبکه مش یا در اصطلاح Mesh Network شبکه‌ای از روترهای بهم پیوسته است که گره یا نود (Node) نام دارند. این نودها با همکاری هم پوشش اینترنت را در یک محوطه گسترده تامین می‌کنند. امری که شبکه‌های خانگی رایج قادر به انجام آن نیستند.

در یک شبکه خانگی معمولی، عموماً یک روتر وجود دارد که پوشش شبکه/اینترنت را با توجه به قدرت خود ارائه می‌دهد. عبور سیگنال وای‌فای از دیوارها، خارج از در، بالای پله‌ها و … صرفا به قدرت روتر شما بستگی دارد. یک شبکه مش شامل چند روتر است که هر یک پوششی را ارائه می‌دهند. اما در عین حال یک شبکه واحد را شکل می‌دهند زیرا هر روتر با نودهای اطراف خود نیز در ارتباط است.

نتیجه؛ شبکه‌ای است که پوشش به مراتب بهتری نسبت به یک روتر تنها دارد. یک شبکه Mesh می‌تواند دسترسی به اینترنت را در هر جایی که nodeها قرار داشته باشند ارائه دهد. این یعنی شما می‌توانید به تمامی نقاط خانه‌های دوبلکس اینترنت ارائه دهید و حتی در چندین ساختمان از طریق یک شبکه به اینترنت دسترسی داشته باشید.

 

انواع شبکه‌های مش

 

شبکه مش خانگی تنها شبکه‌ای نیست که می‌توان با توپولوژی Mesh پیاده‌سازی کرد. برخی از شبکه‌های مش وایرلس چیزی بیش از دستگاه‌های خانگی را بهم متصل می‌کنند و برخی از این شبکه‌ها کابلی هستند.

شبکه‌های مش بی‌سیم معمولا در شرایط مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به چند نوع از این سناریوها توجه کنید:

شبکه‌های مش Ad-hoc

 

در شرایطی که زیرساخت‌های لازم وجود نداشته باشد؛ شبکه‌های مش Ad-hoc اغلب به عنوان روشی برای ارتباطات بین دستگاه‌ها با یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برخی از اپلیکیشن‌های موبایل از فناوری Bluetooth برای ارسال پیام بین کاربران بدون نیاز به اینترنت استفاده می‌کنند فناوری مورد استفاده در این اپلیکیشن‌ها بر ایجاد شبکه مش از بلوتوث دستگاه‌های نزدیک به هم اتکا دارد.

شبکه‌های مش خانگی

 

یک شبکه مش خانگی به منظور ارائه وای‌فای به کاربران خانگی در یک خانه یا دفتر کوچک با استفاده از چند روتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم‌های شبکه مش خانگی مختلفی در بازار وجود دارد.

شبکه‌های مش شهری

 

شبکه‌های مش شهری کاملا مشابه شبکه‌های مش خانگی هستند و تنها تفاوت آن‌ها این است که به جای ارائه شبکه در داخل ساختمان، خدمات شبکه در محوطه‌ای به مراتب گسترده‌تر مانند یک محله یا کل شهر ارائه می‌شود.

یک شبکه مش وای‌فای چگونه کار می‌کند؟

 

شما می‌توانید شبکه مش خانگی را به صورت زنجیره‌ای از لینک‌ها در نظر بگیرید. هر لینک (یا نود شبکه مش) به دیگری متصل است بنابراین کل زنجیره (شبکه) می‌تواند به فواصل دورتر برسد – فواصلی به مراتب دورتر از چیزی که یک لینک (Node) به تنهایی توانایی رسیدن به آن را دارد – اما هم‌چنان فارغ از تعدادشان به یکدیگر متصل باشند. بنابراین، برای تبدیل وای‌فای استاندارد خود به یک شبکه مش؛ باید شبکه را به نحوی پیاده‌سازی کنید تا بیش‌تر از یک نود داشته باشد.

روش کار این است که Node اصلی را مانند یک روتر معمولی به مودم متصل کنید و سپس نود دیگر را به نود اصلی متصل سازید.

بعد از این مرحله شما می‌توانید نود سوم یا چهارم و یا حتی بیش‌تر داشته باشید. این نودها باید به همدیگر متصل باشند تا بتوانند با ارتباط با نودهای نزدیک به خود؛ پوشش Wi-Fi را به محلی دورتر و دورتر از مودم شما منتقل کنند.

سیستم‌های شبکه مش (Mesh Network) به صورت اختصاصی به منظور ایجاد زنجیره‌ای از روترها ساخته شده‌اند. این دستگاه‌ها به صورت پیش فرض به صورت به هم پیوسته کار می‌کنند. بنابراین شما به دانش خاصی برای پیکربندی روترها جهت کار کردن به صورت شبکه مش نیاز نخواهید داشت.

به عنوان مثال، یک شبکه خانگی را در نظر بگیرید که اتصال اینترنت آن از طریق طبقه همکف ارائه شده است. خط ارائه شده از طرف ISP به یک مودم متصل می‌شود، و یک نود از سیستم مش به مودم متصل می‌شود.

نود دیگر می‌تواند در دومین اتاق نصب شود تا سیگنال وای‌فای را در هر دو اتاق ارائه دهد.

هم‌چنان امکان اضافه کردن یک Node دیگر در راه پله نصب کرد تا در دسترس دو Node دیگر باشد که در نهایت پوشش وایرلس در طبقه دوم نیز تامین شود.

شبکه مش

 

 

مزایا و معایب شبکه‌های مش خانگی

 

یک شبکه مش مزایا و معایبی نیز دارد. در نهایت، اگر قیمت فاکتور چندان مهمی در انتخاب شما نیست و می‌خواهید شبکه وای‌فای در سراسر خانه شما در دسترسی باشد، یک شبکه مش ایده خوبی است.

مزایا:

 

  • امکان پوشش هر یک از اتاق‌ها با سیگنال Wi-Fi قدرتمند به منظور حل قطعی اتصال وای‌فای
  • ارائه اینترنت در نقاطی که اتصال اترنت وجود ندارد، یا محلی که از روتر اصلی بسیار فاصله دارد.
  • اگر یک node از کار بیفتد یا تداخل آن را مسدود کند، شبکه تا زمانی که node نزدیک دیگر فعال باشد، کار خواهد کرد.
  • همه عملیات‌ها در شبکه داخلی روان‌تر خواهند بود. زیرا نودها به جای ارتباط با روتر مرکزی، می‌توانند با همدیگر در ارتباط باشند.
  • راه‌اندازی و مدیریت بسیاری از شبکه‌های مش بسیار آسان است زیرا اکثر آن‌ها با یک نرم‌افزار  قابل کنترل هستند.
  • توسعه شبکه مش با nodeهای بیش‌تر کار ساده‌ای است فقط باید نود‌ها را به برق متصل کرده و اپلیکیشن را بروزرسانی کنید.
  • نصب و راه‌اندازی آن نسبت به شبکه‌های رایج هزینه کم‌تری دارد (حذف نیاز به کابل کشی).
  • ظاهر بیش‌تر نودهای شبکه‌های مش زیباست و ابعاد کوچکی دارند.

معایب:

 

  • قیمت یک سیستم شبکه مش معمولاً بیش‌تر از یک روتر رایج در بازار است.
  • برای پیاده‌سازی شبکه مش باید چند نود در محل نصب کنید.
  • اگر خانه شما کم‌تر از ۱۵۰ متر مساحت دارد، احتمالا یک شبکه مش فراتر از نیاز شما خواهد بود.

شبکه مش وای‌فای چه چیزی نیست؟

به نظر واضح است که اگر چند نود در خانه نصب کنید، هر یک می‌توانند با نهایت سرعت کار کنند. به عبارت دیگر، اگر شما یک اینترنت 30Mbps از ISP خود خریداری کنید و سه node داشته باشید؛ یکی از نودها می‌تواند با حداکثر سرعت کار کند و در هر ثانیه ۳۰ مگابیت در ثانیه مصرف کند، و دو نود دیگر نیز قادر به انجام همین کار خواهند بود.

متاسفانه، شبکه‌های مش این‌گونه عمل نمی‌کنند. تمامی سه node موجود در این مثال؛ اگر با حداکثر سرعت کار کنند، باید 30Mbps اختصاص یافته به خانه شما را تقسیم کنند و در نتیجه هر یک قادر به دانلود با سرعت 10Mbps خواهند بود.

پهنای باند ورودی به خانه شما در حد مشخصی تنظیم شده است و به شبکه داخلی شما بستگی ندارد. شما می‌توانید یک روتر، یک شبکه مش با ۴ نود، یا حتی ۱۵ نود داشته باشید که در سراسر محوطه توزیع شده باشند و از طریق مودم اینترنت بگیرند. تمامی شبکه داخلی حداکثر به پهنای باندی دسترسی خواهد داشت که شما از ISP خریداری کرده‌اید.

آیا باید از شبکه مش استفاده کنم؟ برای تصمیم به استفاده از شبکه مش، باید به چند سوال پاسخ دهید:

 

آیا تلاش کرده‌اید سیگنال وای‌فای فعلی را تقویت کنید؟

 

استفاده از شبکه مش با توجه به مزایای فوق‌العاده آن می‌تواند وسوسه انگیز باشد.

اما ممکن است شما به چنین سیستم پیشرفته‌ای نیاز نداشته باشید و بتوانید شبکه وایرلس فعلی خود را با حداقل هزینه تقویت کنید.

به عنوان مثال، اگر بتوانید روتر خود را محلی در مرکز خانه منتقل کنید، احتمالاً در تمامی اتاق‌ها سیگنال Wi-Fi بهتری خواهید داشت. اگر روتر شما قدیمی شده است، می‌توانید یک روتر جدید بخرید.

اگر فکر می‌کنید آنتن‌دهی روتر شما ضعیف است می‌توانید آنتن آن را ارتقا دهید و یا فریمور آن را آپدیت کنید.

اگر استفاده از Range Extender را مد نظر قرار نداده‌اید، بهتر است در محاسباتتان تجدید نظر کنید. زیرا یک رنج اکستندر زایکسل معمولاً قیمت کم‌تری از سیستم شبکه مش خانگی دارد.

آیا خانه شما به اندازه‌ای بزرگ است که نیاز به شبکه مش دارد؟

 

خانه‌هایی با چندین اتاق و خصوصا منازل با طبقات متعدد می‌توانند بیش‌ترین بهره را از شبکه مش ببرند. اگر نودهای شبکه مش را به صورت استراتژیک نصب کنید می‌توانید تمامی نقاط مورد نیاز را تحت پوشش Wi-Fi قرار دهید.

هر چند، اگر در آپارتمان‌های یک یا دو اتاق خوابه هستید، احتمالاً استفاده از یک روتر یا اکسس پوینت معمولی برای شما کفایت خواهد کرد.

آیا اشیا اتصال وای‌فای شما را مسدود می‌کنند؟

 

تداخل Wi-Fi مسئله مهمی است. اگر دیوارهای بتنی، وسایل الکترونیکی بزرگ یا سایر اشیای با ابعاد بزرگ سیگنال وایرلس را در خانه شما مسدود می‌کنند؛ شبکه مش راه چاره شماست.

زیرا شما می‌توانید نودهای شبکه مش را در محل‌هایی قرار دهید که بتوانید فارغ از موانع، سیگنال وای‌فای قدرتمند داشته باشید.

  • جهت آشنایی با راهکارهای مش زایکسل جهت کاربران خانگی اینجا و کاربران حرفه‌ای و تجاری اینجا را کلیک کنید.