فیبر نوری به منازل می‌رسد

/ 10 می 17

با اجرای پروژه «فیبر نوری به منازل»، به جای کابل مسی، فیبر نوری به کاربران خانگی، ادارات و موسسات ارائه می‌شود.

fiber optic

پروژه فاز اول اتصال فیبر نوری به منازل با عنوان “تانوما” که افزایش سرعت ارتباطات اینترنتی را همراه خواهد داشت و در سال‌های اخیر مورد توجه مسوولان وزارت ارتباطات قرار گرفته است، توسط شرکت مخبرات ایران افتتاح خواهد شد.

شرکت مخابرات ایران روز دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه، فعالیت‌های فیبر نوری و طرح تانوما (تارهای نوری مخابرات ایران) را افتتاح کرد. طرح اتصال فیبر نوری به منازل مشترکین (FTTH) از سال گذشته به صورت جدی جزو کارهای استان‌ها قرار گرفت و فاز اول آن از نظر زیرساخت و تحویل فیبر به تعدادی از مشترکین به پایان رسیده است. در حال حاضر نیز مخابرات طرح فیبر تا منازل را در دستور کار قرار داده است.

با اجرای پروژه «فیبر نوری به منازل»، به جای کابل مسی، فیبر نوری به کاربران خانگی، ادارات و موسسات ارائه می‌شود. طرح اتصال فیبر نوری که سرعت ارتباط را در حد چشمگیری افزایش می‌دهد، در کشورهای مختلف دنیا انجام شده است. اما جایگزینی فیبرنوری به جای کابل مسی زمانی مقرون به صرفه خواهد بود که محتوای دیجیتال بسیار زیادی برروی شبکه‌ها تعریف شود و کاربران نیاز به داشتن سرعت بالا را احساس کنند.

اتصالات پهن باند فیبر به خانه یا همان اتصالات پهن باند FTTH ، معرف اتصالات کابل فیبرنوری برای اماکن به صورت اختصاصی است. این سیستم‌ها که براساس نور هستند، توان انتقال انبوهی از اطلاعات به شکل کارآمدتری از قبیل تلفن، ویدئو، داده و غیره را در مقایسه با شیوه سنتی کابل‌های مسی دارا هستند. این فناوری به سرعت رو به گسترش است زیرا برتری‌هایی نسبت به فناوری‌های کنونی دارد که امکان اتصال پرسرعت‌تر و ظرفیت برد بیشتر نسبت به زوج‌های پیچیده رسانا و خطوط DSL از جمله آن‌ها است.

بسیاری از محققان و آگاهان این عرصه معتقد هستند که شرکت‌های بزرگ و قدیمی مخابراتی چنان‌چه بتوانند زیرساخت‌های خود را به‌روز کنند، می‌توانند از طریق اجاره زیرساخت‌ها کسب درآمد کنند. آن‌چه از این پس مخابرات را درگیر خواهد کرد یافتن مشتریان جدید برای این محصول است. بنابراین در این تاریخ مکان‌های فیبرگذاری‌شده روی نقشه‌های استان‌ها مشخص خواهد شد و باید در انتظار چگونگی اقبال مشتریان مخابراتی به این طرح بود.

منبع: ایسنا