مراقب باشید! این لینک آیفون و آی‌پد را نابود می‌کند

/ 26 ژانویه 16

iphone

به تازگی لینکی در توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی در گردش است که اگر روی آن کلیک کنید، آیفون و یا آیپد شما را از کار می‌اندازد. آدرس این وب‌سایت www.crashsafari.com است و تاثیر مخربی بر روی دستگاه‌هایی که با سیستم عامل iOS کار می‌کنند دارد.

اگر روی این لینک از طریق مرورگر کروم یا یکی دیگر از مرورگرهای دسکتاپی کلیک کنید، می‌توانید به عملکرد وب‌سایت پی ببرید. عملکرد بدین شکل است که این وب‌سایت نخست تعداد نامحدودی عدد را به URL وب‌سایت می‌افزاید؛ crashsafari.com/1 ، crashsafari.com/12 ، crashsafari.com/123 و به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که مرورگر قادر به ادامه نیست. بر روی دستکتاپ این روند عملکرد مرورگر شما را متوقف می‌کند و چاره‌ای ندارید جز این‌که کامپیوتر را restart کنید. البته خوشبختانه بقیه قسمت‌های کامپیوتر تحت تاثیر عملکرد این لینک قرار نمی‌گیرند. اما اگر در آیفون یا آیپد خود بر روی این لینک کلیک کنید عملکرد کل دستگاه متوقف می‌شود.

در مصاحبه‌ای که با Mikko Hypponen ، کارشناس ارشد تحقیقات شرکت امنیتی F-Secure ، انجام شد وی نظریه‌ای را در خصوص اثر مخرب این لینک ارائه داد.

مشکل اینجاست که این باگ در مدت زمانی بسیار کوتاه تعداد زیادی مدخل سابقه جستجو تولید می‌کند. سرعت ایجاد این مدخل‌ها از سرعت ثبت آن‌ها بسیار بیشتر است و به همین دلیل دستگاه شما نمی‌تواند از پس آن برآید.

خوشبختانه این باگ هیچ خطر امنیتی برای کاربر ندارد. با کلیک بر روی این لینک آیفون و یا آیپد خود را از دست می‌دهید ولی کسی نمی‌تواند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند. اما در هر حال مراقب باشید و به هیچ‌وجه بر روی لینک crashsafari.com یا crashchrome.com کلیک نکنید.

امیدواریم گوگل و اپل به زودی راه حلی برای این مشکل پیدا کنند ولی تا آن زمان برای کلیک بر روی هر لینکی بیشتر دقت کنید.

منبع: تک‌شات