معرفی استاندارد USB 4 با سرعت ۴۰Gbps و قابلیت شارژ تا ۱۰۰ وات

/ 7 سپتامبر 19

استاندارد جدید USB معرفی شد.

USB 4

همان‌طور که در ابتدای امسال گفته شده بود، USB 4 با سرعت بسیار بالای خود به زودی وارد بازار خواهد شد.

ویژگی‌های جدید  USB 4

در استاندارد جدید حداکثر سرعت انتقال اطلاعات دوبرابر شده و از ۲۰Gbps به ۴۰Gbps رسیده است.

یواس‌بی‌های جدید با طراحی دوخط خود معماری مشابهی با USB 3.2 دارند. با این حال سرعت انتقال اطلاعات هرکدام از این خطوط به ۲۰Gbps رسیده تا در مجموع حداکثر سرعت انتقال اطلاعات به 40Gbps برسد.

برای استفاده از این سرعت‌های بالا باید حتما از کابل‌های استاندارد USB 4 استفاده کنید. البته کابل‌های تاندربولت (Thunderbolt) در حال حاضر از سرعت ۴۰ گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند، به این ترتیب اگر صاحب یکی از این کابل‌ها هستید برای استفاده از USB 4 نیازی به سیم‌های جدید ندارید.

این استاندارد جدید نه تنها از USB 2 و استانداردهای جدیدتر از آن پشتیبانی می‌کند،  بلکه تاندربولت ۳ را نیز ساپورت می‌کند. با توجه به این‌که USB 4 بر پایه تاندربولت ۳ شرکت اینتل طراحی شده، سخت افزارهایی که در آینده عرضه می‌شوند احتمالا می‌توانند در دستگاه‌های قدیمی‌تر سازگار با تاندربولت، به سرعت‌های بالاتری دست پیدا کنند.

USB 4

 

با این‌که در دستگاه‌های USB 3 امکان ارسال هم‌زمان اطلاعات و ویدئو با یک کابل وجود داشت، اما این فرایند با مشکلاتی همراه بود. در USB 4 سعی شده تا با استفاده از روش‌های انتقال اطلاعات کارآمدتر، این مشکل حل شود. انتظار می‌رود که کاربران این امکان را داشته باشند تا با استفاده از USB 4 حتی در هنگام ارسال تصاویر به یک صفحه نمایش با رزولوشن بسیار بالا، با سرعت خوبی بصورت هم‌زمان اطلاعات را نیز منتقل کنند. هم‌چنین USB 4 از شارژ ۱۰۰ واتی نیز پشتیبانی خواهد کرد.

چه زمانی منتظر سخت افزارهای USB 4 باشیم؟

با توجه به این‌که هنوز دستگاه‌های کمی وجود دارند که از USB 3.2 پشتیبانی می‌کنند، نباید انتظار عرضه دستگاه‌های USB 4 در آینده نزدیک را داشته باشیم.

در حال حاضر حتی پردازنده‌های جدید و قدرتمند اسنپدراگون ۸۵۵ نیز از USB 3.2 پشتیبانی نمی‌کنند. در بهترین حالت احتمالا می‌توانیم در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ شاهد عرضه دستگاه‌های سازگار با USB 4 باشیم. البته برای استفاده از حداکثر سرعت و امکانات این استاندارد جدید، باید لوازم جانبی سازگار با آن نیز خریداری شود.

منبع :

https://www.techadvisor.co.uk/feature/tech-industry/usb-4-3693906/