میزان درآمد گوگل از سیستم عامل اندروید فاش شد

/ 25 ژانویه 16

به لطف افشاگری‌های وکیل کمپانی اوراکل، میزان درآمدهای شرکت گوگل از سیستم عامل اندروید برابر با 31 میلیارد دلار عنوان شد.

android

بر اساس گزارش منتشر شده در وب‌سایت بلومبرگ، به دنبال درگیری‌های قضایی میان این دو شرکت از سال 2010 و متهم شدن گوگل به نقض حق مالکیت معنوی شرکت اوراکل به دلیل استفاده از نسخه اصلاح شده پلتفرم جاوا در سیستم عامل اندروید، وکیل این شرکت، اطلاعاتی را در خصوص میزان درآمدهای گوگل از این سیستم عامل منتشر کرده است که به گفته گوگل این اطلاعات محرمانه بوده و نمی‌بایست به بیرون درز می‌کرد.

در این اطلاعات، میزان درآمد و سود کمپانی گوگل از پلتفرم محبوب اندروید به ترتیب برابر با 31 و 22 میلیارد دلار عنوان شده است و بر اساس شکایت مطرح شده توسط اوراکل، این شرکت هم اکنون خواستار غرامت بیش از یک میلیاد دلاری از گوگل است.

از سوی دیگر، وکلای گوگل نیز شکابتی علیه وکیل اوراکل تنظیم و عنوان کرده‌اند که این اطلاعات بسیار محرمانه و حساس بودند و افشای آن می‌تواند تاثیرات منفی را در کسب و کار گوگل داشته باشد.

البته هنوز وکیل اوراکل، توضیحاتی در خصوص نحوه محاسبه و دستیابی به چنین رقمی را به عنوان درآمد گوگل از اندروید ارایه نکرده است اما اگر این 31 میلیارد دلار درست باشد، می‌توان گفت که در آمدهای بدست آمده این شرکت از اندروید از زمان تاسیس، کمتر از میزان درآمدیست که شرکت اپل تنها در سه ماهه چهارم سال 2015 (32 میلیارد دلار) بدست آورده است.

google,oracle

در ماه گذشته، کمپانی گوگل اعلام کرد که در نسخه جدید اندروید موسوم به اندروید N از OpenJDK به جای جاوا استفاده خواهد شد. در واقع, Open JDK نسخه منبع باز (Open Source) جاواست که استفاده از آن نیاز به دریافت هیچ‌گونه تاییدیه و یا مجوزی از سوی اوراکل نخواهد داشت.

منبع: تک‌شات