وای‌فای ۶ چیست؟

/ 18 آگوست 19

۶ Wi-Fi  نسل جدیدی از استانداردهای وایرلس یا بی‌سیم خواهد بود که از ۸۰۲.۱۱ac بسیار سریع‌تر است. به غیر از این‌که سرعت بیش‌تری را دارا است می‌تواند عملکرد بهتر و بهینه‌تری را به ما ارائه دهد. اما، این استاندارد و نسل جدید از اتصالات بی‌سیم در سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد.

وای‌فای هم نسخه‌هایی برای خود دارد. نام‌های قدیمی نسخه‌های مختلف وای‌فای مانند “۸۰۲.۱۱ac” به نام “Wi-Fi 5” تغییر کرده است که این نام بسیار بهتر و کاربر پسندتر است.

برخی از نسخه‌های وای-فای بصورت زیر است که تغییر کرده است:

  • Wi-Fi 4 همان ۸۰۲.۱۱n  است، که عرضه آن سال ۲۰۰۹ بود.
  • Wi-Fi 5 همان ۸۰۲.۱۱ ac است، که عرضه آن سال ۲۰۱۴ بود.
  • Wi-Fi 6 نسخه‌ی جدیدی است که با نام ۸۰۲.۱۱ax می‌باشد. این نسخه برنامه‌ریزی شده است که در سال ۲۰۱۹ عرضه شود.

با توجه به گفته‌های اتحادیه Wi-Fi قرار است این نسخه‌ی جدید بصورتی عرضه شود که به شما نشان داده شود چه نسخه‌ای از وای‌فای برای شما نشان داده شده است که می‌توانید به آن متصل شوید.

بدین منظور شما به زودی زمانی که توسط گوشی، تبلت یا لپ تاپ خود به وای‌فای متصل شوید خواهید دید که چه نسخه‌ای از وای‌فای برای شما در حال استفاده است برای مثال Wi-Fi 6 ممکن است نمایش داده شود.

WiFi-6

نسخه‌های قدیمی‌تر و پیشین وای‌فای امروزه استفاده‌ای ندارد و منقضی شده‌اند اما اگر دیده شده باشند بصورت زیر هستند :

  • Wi-Fi 1 ، که با نام ۸۰۲.۱۱b در سال ۱۹۹۹ عرضه شد.
  • Wi-Fi 2 ، که با نام ۸۰۲.۱۱a در سال ۱۹۹۹ عرضه شد.
  • Wi-Fi 3 ، که با نام ۸۰۲.۱۱g در سال ۲۰۰۳ عرضه شد.

 

سرعت بیش‌تر در Wi-Fi 6

همان‌طور که انتظار می‌رود ، آخرین نسخه‌ی که قرار است عرضه شود سریع‌ترین سرعت در انتقال داده‌ها را به ما ارائه خواهد داد. اگر شما مودم Wi-Fi دارید و تنها با یک دستگاه به آن متصل شده‌اید، درصد سرعتی که می‌توانید از آن دریافت کنید ۴۰% بیش‌تر با Wi-Fi 6 نسبت به Wi-Fi 5 است.

Wi-Fi 6 قرار است به ما در جهت انتقال داده‌ها بصورت رمزگذاری امنیت بیش‌تری را تامین کند. این استاندارد جدید یعنی Wi-Fi 6 حتی نرخ سرعت را در شبکه‌هایی با ۲.۴GHz را افزایش می‌دهد.

802.11ac

طول عمر بیش‌تر باتری

نسل جدید وای‌فای مصرف باتری کم‌تری دارد.

زمانی که یک نقطه اتصال مانند مودم وای-فای به گوشی یا دستگاه شما متصل شده است می‌داند که در چه زمانی با دستگاه شما ارتباط برقرار کرده و داده‌های مورد نیاز را به دستگاه شما ارسال کند.

 زمانی که گوشی شما خاموش باشد و از آن استفاده نکنید این سیستم متوجه می‌شود که نیازی به ارسال داده به دستگاه شما وجود ندارد. بدین منظور زمانی که داده‌ای توسط مودم وای‌فای شما به دستگاه ارسال نمی‌شود باعث می‌شود تا باتری کم‌تر مصرف شده و طول عمر آن نیز افزایش پیدا کند.

عملکرد بهتر در مناطق پرجمعیت و شلوغ با Wi-Fi 6

زمانی که در یک محل شلوغ و پرجمعیت هستیم مودم یا اکسس‌پوینت وای-فای در هر لحظه با دستگاه‌هایی برخورد می‌کند که وای-فای آن‌ها برای برقراری اتصال روشن است.

تصور کنید که در یک استادیوم ورزشی، فرودگاه، هتل، مرکز خرید و یا حتی در یک محل شلوغ هستید، با این وجود مشخص است که شما با وصل شدن به این وای‌فای به محل‌های گفته شده از سرعت پایین و کمی برخوردار خواهید بود.

حالا نسل جدید وای‌فای Wi-Fi 6 ، که با نام ۸۰۲.۱۱ax هم شناخته می‌شود ، شامل فناوری‌های بسیار جدیدی است که این مشکل را برای ما به راحتی حل می‌کند و سرعت اتصال هر کاربر تا ۴ برابر بهبود می‌باید.

هم‌چنین این موضوع تنها برای مکان‌های شلوغ و پر جمعیت نیست. می‌توانید از این ویژگی در خانه‌ی خود استفاده کنید چرا که ممکن است با داشتن اعضای زیاد خانواده افراد زیادی هم به وای‌فای متصل شده باشند و این موضوع باعث کند شدن سرعت وای-فای شما شود.

Wi-Fi 6 چگونه در برابر ترافیک‌های احتمالی مقاومت می‌کند؟

سیستم جدید Wi-Fi 6 می‌تواند به راحتی یک کانال ارتباطی را به چندین کانال ارتباطی تبدیل کند تا اتصالات به راحتی برقرار شود.

هر کدام از این کانال‌هایی که تقسیم شده‌اند می‌توانند داده‌ها را برای هر دستگاه آماده کنند. این ویژگی توسط Orthogonal Frequency Division Multiple Access یا به اختصار OFDMA انجام می‌شود. مودم می‌تواند در لحظه با چندین دستگاه ارتباط برقرار کند.

این استاندارد جدید هم‌چنین ویژگی MIMO یا Multiple In/Multiple Out را هم نیز توسعه داده است که باعث می‌شود با داشتن چندین آنتن همزمان با چندین دستگاه ارتباط برقرار کند.

این موضوع در Wi-Fi 5 متفاوت است، می‌تواند در لحظه با دستگاه‌ها ارتباط برقرار کند اما دستگاه‌های مورد نظر نمی‌توانند در لحظه پاسخ‌شان را به مودم یا اکسس‌پوینت ارسال کنند.

 هم‌چنین در Wi-Fi 6 یک نسخه‌ی بهبود یافته از حالت چند کاربره (Multi-User) یا MU-MIMO قرار است عرضه شود که به دستگاه اجازه می‌دهد در لحظه بتوانند به مودم یا نقطه دسترسی پاسخی ارسال کنند.

اینا تنها برخی از ویژگی‌هایی هستند که منحصر به فرد به نظر می‌رسند، همان‌طور که مشخص است در استاندارد جدید وای‌فای پیشرفت‌های کوچک بیش‌تری را هم مانند تکنولوژی beamforming نیز داریم.

WiFi-6

چه زمانی می‌توانیم از تکنولوژی Wi-Fi 6 استفاده کنیم؟

برخی از روترها اخیرا تبلیغات خود را نسبت به تکنولوژی ۸۰۲.۱۱ax شروع کرده‌اند اما هنوز این تکنولوژی یعنی Wi-Fi 6 بصورت کامل نهایی نشده است.

هم‌چنین هنوز هیچ دستگاهی وجود ندارد که از این تکنولوژی جدید پشتیبانی کند.

اتحادیه وای-فای اعلام کرده است که قرار است این تکنولوژی با نهایی شدن در سال ۲۰۱۹ عرضه شود. شما حتی نباید نگران این موضوع باشید چرا که در آینده تکنولوژی Wi-Fi 6 برای همه‌ی روتر‌ها، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌هایی که وای‌فای دارند عرضه خواهد شد.

مانند همیشه، هر ۲ دستگاه گیرنده و ارسال کننده باید از آخرین تکنولوژی بهره‌مند باشند تا بتواند از این ویژگی و مزایای آن استفاده کنند، بدین منظور اگر می‌خواهید روی گوشی خود اندروید یا iOS از Wi-Fi 6 بهره‌مند شوید باید هم گوشی شما و هم مودم مورد نظر شما از این تکنولوژی جدید پیروی کند.

اگر شما با لپ‌تاپ خود که دارای Wi-Fi 5 است به یک مودم با تکنولوژی Wi-Fi 6 متصل شوید‌، ارتباط شما با مودم بصورت تکنولوژی Wi-Fi 5 باقی خواهند ماند. اما مودم در لحظه می‌تواند با گوشی شما که از تکنولوژی جدید بهره‌مند است با همان تکنولوژی جدید یعنی Wi-Fi 6 ارتباط برقرار کند‌، یعنی در همان لحظه با لپ‌تاپ بصورت وای‌فای ۵ و با گوشی شما بصورت وای‌فای ۶ ارتباط برقرار می‌کند.

 

آیا همه از نام‌های جدید برای برای وای‌فای استفاده خواهند کرد؟

همان‌طور که انواع و نسخه‌های مختلف وای‌فای گفته شد انتظار می‌رفت که آن‌ها بسیار ساده و آسان از چندین سال قبل به همین شکل ایجاد شده‌اند. البته این موضوع باعث می‌شود تا با داشتن نام‌های آسانی مانند وای‌فای ۶ بیشتر افراد مانند افراد غیر حرفه‌ای از آن باخبر شوند و بتوانند به راحتی مودم خانگی خود را برای استفاده از این تکنولوژی ارتقا دهند اما هنوز هم همه آن را نمی‌توانند شناسایی کنند.

با این حال سازندگان و اتحادیه وای‌فای مسلما این قدرت را ندارند که بخواهند افراد را مجبور به استفاده از این نام‌های اختصاری کنند بلکه نهایت بتواند با تشویق کردن مردم را به سمت چنین چیزی بکشانند.

ممکن است در این امر خیلی از سازندگان روتر‌ها یا مودم‌ها از این نام اختصاری استفاده نکنند و تنها نسل جدید وای‌فای ۸۰۲.۱۱ax را معرفی کنند. همان‌طور که مشخص است کمتر کمپانی یا سازنده‌ای پیدا می‌شود که بخواهد از روی مودم‌های خود عبارت ۸۰۲.۱۱ac را به Wi-Fi 5 که اخیرا ساخته شده است تغییر دهد…

اطلاعات بیش‌تر در سایت زایکسل :

https://www.zyxel.com/au/en/solutions/wifi-6-service-provider-20190617-751964.shtml