پروتکل جدید دسترسی محافظت شده به شبکه‌ی وای‌فای (WPA3) معرفی شد

/ 8 جولای 18

شبکه‌ای جهانی از شرکت‌ها که امکان استفاده از تکنولوژی وای‌فای را برای کاربران فراهم نموده است (WiFi Alliance)، در ماه June استاندارد امنیتی WPA3 را که جایگزین نسخه‌ی قدیمی‌تر آن یعنی WPA2 بود، معرفی نمود. این استاندارد پروتکل ایمن‌تری جهت برقراری ارتباطات وای‌فای می‌باشد. در حال حاضر WiFi alliance در حال تایید نمودن تجهیزاتی می‌باشد که از WPA3 پشتیبانی می‌نماید. به عنوان مثال کمپانی Qualcomm در حال تولید چیپ‌هایی برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها با قابلیت پشتیبانی از این استاندارد می‌باشد، شرکت سیسکو نیز اعلام نموده که به زودی تجهیزات خود را مجهز به این استاندارد خواهد نمود و حتی ممکن است شرایطی را فراهم کند تا تجهیزات قدیمی‌تر به‌روزرسانی گردند تا بتواند از WPA3 پشتیبانی نمایند.

دسترسی حفاظت شده‌ی وای‌فای (WiFi Protected Access) یا همان WPA استانداردی است که امنیت اتصال کلاینت به شبکه‌ی وای‌فای و ارتباطات بین کلاینت و روتر را به صورت ایمن برآورده می‌نماید.

استاندارد WPA3 چهار ویژگی که در WPA2 موحود نیست را به آن اضافه کرده است. سازندگان تجهیزات می‌بایست به طور کامل این ویژگی‌های را در تولیدات خود برآورده نمایند تا بتوانند تجهیزات خود را با عنوان Wi-Fi CERTIFIEDTM WPA3TM به مشتریان خود عرضه نمایند.

از مزایای این استاندارد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

امنیت بهتر برای تجهیزات مورد استفاده در IoT

این انتظار در آینده وجود خواهد داشت که تجهیزاتی لامپ‌ها و اسپیکرهای هوشمند، گجت‌های بدون اسکرین و اکثر تجهیزاتی که در حوزه‌ی IoT به کار می‌روند و عمدتا بدون صفحه‌ی نمایش هستند، بتوانند با طی یک پروسه تنظیماتی سریع ارتباط خود با شبکه‌ی داخلی و اینترنت را ایجاد نمایند.

رمز نگاری قوی‌تر

استاندارد WPA3 از سیستم رمز نگاری به مراتب قوی‌تری نسبت به WPA2 بهره می‌برد.

تامین امنیت برای Public Wi-Fi

 

استاندارد امنیتی wpa3