چند نکته که هنگام خرید مودم DSL باید به آن‌ها توجه داشته باشید!

/ 10 نوامبر 20

خرید مودم ADSL نیازمند رعایت نکاتی است که به شما کمک می‌کند مناسب‌ترین مودم موجود در بازار را برای محل کار یا زندگی‌تان خریداری کنید. اگر با این نکات آشنا نیستید، موارد زیر را با دقت مطالعه کنید.

درنظر گرفتن و دانستن این موارد به شما کمک خواهد کردکه مطمئن باشید با یک انتخاب درست از حداکثر کیفیت سرویس اینترنتی که خریداری کرده‌اید بهره لازم را خواهید برد.

مودم ADSL خریداری کنیم یا مودم ADSL/VDSL‌؟

اگر از لحاظ هزینه مشکلی ندارید، قطعا انتخاب مودمی که از سرویس ADSL و VDSL به صورت هم زمان پشتیبانی کند، گزینه مطلوب‌تری خواهد بود.در آینده نزدیک سرویس های VDSL  جایگزینADSL  خواهد شد.

پهنای باند:  قبل از خرید مودم DSL حتما از میزان پهنای باند پشتیبانی شده توسط آن اطمینان حاصل کنید، البته بیشتر این دستگاه‌ها از سرعتی بیشتر از حداکثر سرعت‌های ارائه شده در ایران پشتیبانی می‌کنند. مثلا مودم های VDSL زایکسل تا سرعت 100 مگ روی زوج سیم را پشتیبانی میکند.

با تماس با سرویس دهنده اینترنت خود در زمان خرید سرویس می‌توانید سرعت اینترنتی که به آن دسترسی دارید را پیدا کنید.

سرعت اینترنت که با مقیاس مگابیت بر ثانیه(Mbps) اندازه‌گیری و توصیف می‌شود، می‌تواند حداقل مقدار سرعت روتر انتخابی شما را مشخص کند.

بعنوان مثال: اگر بالاترین سرعت اینترنت شما 100 مگابیت بر ثانیه است به مودمی نیاز دارید که حداقل سرعت 100 مگابیت بر ثانیه را بتواند پوشش دهد.

محدوده‌ی فرکانسی:  داشتن مودمی که هر دو فرکانس 2.4 و 5 را پشتیبانی کند به شما پیشنهاد می شود. هر چند در مقابل باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.امروزه اکثر دستگاه های وایرلس از باند فرکانسی 5.8 پشتیبانی می کنند و روی این فرکانس کیفیت بهتری را می توانید تجربه کنید.

قدرت آنتن دهی : بیشتر مودم‌های خانگی DSL دارای آنتن و قابلیت اتصال بی‌سیم هستند. به ان معنی که هرچه قدرت آنتن‌دهی آن‌ها در فواصل بیشتر بهتر باشد، شما می‌توانید با خیال راحت گوشی یا لپ تاپ خود را از مودم دور کنید و همچنان از اینترنت پرسرعت لذت ببرید. مودم هایی که 2 یا 3 آنتن وایرلس دارند کیفیت و پوشش بالاتری را برای شما فراهم می کنند.

محدوده‌ای که مودم باید پوشش دهد را مشخص کنید:

یک راهکار صحصح برای اینکه بتوانید این محدوده را تعیین کنید این است که بدانید قرار است مودم کجا قرار بگیرد و پس از آن نیاز هست نقاطی که مایل هستید به سیگنال مودم دسترسی داشته باشید را تشخیص دهید.

مثل اتاق‌ها و فضای نشیمن و… را در نظر بگیرید.

این نکته را مدنظر داشته باشید که دیوارها و طبقات از قدرت سیگنال وایرلس می‌کاهد. که در این شرایط باید مودم روتری با قدرت سیگنال بالاتر انتخاب کنید تا بتواند طبقات مختلف و یا اتاق‌های بیشتری را پوشش دهد.

اگر تعداد طبقات بیشتر و یا فضای گسترده‌ای برای پوشش گرفتن دارید شاید نیاز باشد چند روتر را روی این شبکه تنظیم کنید و از آنها استفاده کنید تا فضای مورد انتظار شما را پوشش دهد.

سرعت انتقال داده:  حتما روی برخی از مودم‌ها کلمات N، AC، AX  و … را دیده‌اید. این اعداد به معنای سرعت انتقال داده‌ها در بستر وایرلس می‌باشد.

تصور کنید شما یک شبکه بی سیم داخلی بین دستگاه‌هایی که به مودم وصل هستند ایجاد کرده‌اید و می خواهید عکسی را در این شبکه جابجا نمایید، اگر مودم شما دارای سرعت N300 باشد یعنی آن عکس با سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه بین دستگاه‌ها منتقل خواهد شد.

 

اگر از قبل مودم دارید:

اگر قبلا مودمی استفاده می‌کردید که اینترنت شما را از طریق کابل شبکه تامین می‌کرد می‌توانید با اضافه کردن یک روتر وایرلس ، از اینترنت بصورت بی سیم استفاده کنید.

و یا اینکه می‌توانید یک دستگاه مودم روتر جدید با قابلیت داشتن وایرلس بخرید ( چک کنید کدام روش مقرون‌به‌صرفه تر و کارآمدتر است )

لیست دستگاه‌هایی که قرار است به مودم متصل شوند را تهیه کنید:

تهیه کردن لیست دیوایس‌هایی که قرار است به مودم متصل شوند(بعنوان مثال تلفن همراه، کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ، تلویزیون و …) می‌تواند نوع مودم شما را تعیین کند.

به این ترتیب که اگر تعداد دیوایس‌های اتصالی شما به مودم زیاد است باید مودم قویتری انتخاب شود و برعکس.

یک مودم کوچک با پاور متوسط می‌تواند دستگاه هایی را پشتیبانی کند که به پهنای باند کمی احتیاج دارند.

همچنین در نظر بگیرید که از اینترنت چه استفاده‌ای قرار است بکنید. مثلا سرچ کردن روند خیلی ساده‌تر و کم مصرف تری نسبت به بازی کردن آنلاین و یا ارسال و دریافت دائمی اطلاعات دارد.

مطمئن شوید مودم روتر انتخابی شما از روش رمزگذاری WPA2 پشتیبانی می‌کند:

انواع مختلفی از روش‌های رمزگذاری امنیتی وجود دارد، ولی در حال حاضر WPA2 آخرین روش است و بنابراین امن‌ترین روش کدگذاری اخیر شمرده می‌شود.

از انتخاب پروتکل‌های WEP و WPA خودداری کنید چرا که از سال 2006 به بعد این روش‌ها قدیمی به حساب می‌آیند و امنیت مودم و سیستم های متصل به آن را به خطر می اندازد.