کدام پروتکل امنیتی شبکه Wi-Fi برای شما مناسب تر خواهد بود؟

/ 29 ژوئن 20

اگر شما هم از کاربران روزانه شبکه اینترنت باشید، حتما در منزل از شبکه Wi-Fi برای اتصال به اینترنت از طریق دستگاه‌های کامپیوتر قابل حمل خود نظیر لب تاپ یا اسمارت‌فون استفاده می‌کنید.
امنیت در فضای مجازی با اینکه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است با این حال کمتر مورد توجه کاربران عادی قرار می‌گیرد. خیلی از افراد تصور می‌کنند که استفاده از پروتکل‌های امنیتی در رابطه با اتصال به شبکه اینترنت بیشتر جنبه سلیقه‌ای دارد و چندان مهم نیستند.

شاید بد نباشد که بدانید بسیاری از حملات اینترنتی به شرکت‌ها یا مکان خاصی از طریق حفره‌های امنیتی موجود در دستگاه‌های Wi-Fi صورت گرفته‌اند.
برای اتصال به اینترنت به صورت Wi-Fi باید حتما از یک دستگاه روتر یا مودم با قابلیت فراهم‌سازی شبکه Wi-Fi استفاده کنید. برای اکثر مودم‌ها یا روترهای موجود در بازار تعداد مختلفی از پروتکل امنیتی اتصال شبکه Wi-Fi نظیر WPA ،WEP و WPA2 تعریف شده‌اند.انتخاب اشتباه هر کدام از این پروتکل قطعا بر روی کیفیت و همینطور امنیت شبکه Wi-Fi شما تاثیرگذار خواهد بود.پروتکل‌های محرمانگی معادل سیمی یا به اختصار WEP، دسترسی محافظت شده وای-فای (WPA) و در آخر نسخه دوم دسترسی محافظت شده وای-فای (WPA2) جزء الگوریتم‌های اولیه هر شبکه Wi-Fi محسوب می‌شوند.

WEP به عنوان قدیمی‌ترین پروتکل دارای نقص‌های ایمنی زیادی می‌باشد که با گذشت زمان نیز به تعداد آن اضافه شده است و استفاده از آن اصلا توصیه نمی شود.WPA  نسبت به الگوریتم اولی از نظر امنیت بهتر عمل کرده است اما در مقابل نفوذ هکرها چندان خوب ظاهر نشده است. اما در نهایت WPA2 در مقایسه با سایر پروتکل‌ها از امنیت بهتری برخوردار است، این پروتکل با اینکه بهترین نیست اما در حال حاضر تنها گزینه مناسب برای انتخاب است.
WPA و WPA2 هر کدام دارای شیوه رمزگذاری متفاوت تحت عناوین پروتکل یکپارچگی کلیدی زمانی (TKIP) و استاندارد رمزگذاری پیشرفته (AES)  هستند که در شبکه‌های Wi-Fi ایمن شده با پروتکل‌های موردنظر استفاده می‌شوند.

همانطور که گفته شد TKIP و AES دو روش رمزگذاری هستند که در شبکه Wi-Fi مورد استفاده قرار می‌گیرندTKIPدر واقع پروتکل رمزگذاری نسبتا قدیمی می‌باشد که همراه با WPA برای جایگزین شدن با پروتکل ناامن WEP معرفی شد.این الگوریتم رمزگذاری برخلاف هدف طراحی آن بسیار شبیه پروتکل WEP می‌باشد و در زمان فعلی منسوخ و استفاده از آن توصیه نمی‌شود. در سمت دیگر قضیه نیز پروتکل ایمن‌تر AES حضور دارد که همزمان با WPA2 معرفی شده است. اگر چه هم‌اکنون از این استاندارد به طور وسیع در سطح جهان استفاده می‌شود اما نقطه ضعف اصلی AES را می توان در حملات Brute-Force جستجو کرد.برخی از برنامه‌های قدیمی رمزگذاری حافظه‌های جانبی مانند TrueCrypt نیز از روش AES برای انجام عملیات مورد نظر خود استفاده می‌کردند، هر چند که تعداد زیادی از این برنامه‌ها با گذشت زمان پروتکل AES را از انتخاب‌های خود حذف کرده‌اند، با این حال هنوز AES مناسب‌ترین الگوریتم تعریف شده برای ایمن کردن شبکه‌های Wi-Fi در نظر گرفته می‌شود.
در تمامی مودم های زایکسل امکان انتخاب پروتکل‌های AES و TKIP در زیرشاخه WPA2 وجود دارد.