تصورات غلط در مدیریت شبکه‌های اجتماعی و مضراتی که دامن‌گیر کسب وکارها می‌شود

/ 10 اکتبر 16

Misconceptions-in-management-of-social-media

این روزها بستری تحت عنوان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به‌وجود آمده که اهمیت استفاده از آن در کسب‌وکارها روز به روز بیش‌تر و پر رنگ‌تر می‌شود. هم‌چنین تب مباحث مختلفی نظیر تعامل با مشتری، سرویس‌دهی بیش‌تر و برندینگ در فضای مجازی داغ‌تر از همیشه شده است. اما تصورات غلط در مدیریت شبکه‌های اجتماعی بازدهی آن را کم و بیش تحت تاثیر قرار داده است.

شبکه‌های اجتماعی تنها محیطی برای سرگرمی و وقت گذرانی نیستند؛ شبکه‌های اجتماعی تجلی جامعه و افراد آن به شکل مجازی هستند و همان‌طور که مخاطبان ما در واقعیت برای ما اهمیت زیادی دارند باید در شبکه‌های اجتماعی نیز حضور آن‌ها را حتی پررنگ‌تر از واقعیت در نظر داشته باشیم.

اگرچه تقریبا مزایا و ضرورت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست اما اصولی که برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی به کار می‌بریم مهم‌تر از هر چیز دیگر است.

حتی اگر روز و شب با ساخت ویدیو‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی، پست گذاشتن و آپدیت کردن پیج خود سعی کنید طرفداران خود را بیش‌تر کنید باز هم فایده‌ای ندارد. همه چیز طبق اصول باید پیش برود.

مشکلات و چالش‌هایی نظیر بی اثر بودن استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای برخی از استارتاپ‌ها و کسب وکار‌ها سبب شد تا متداول‌ترین تصورات غلط در مدیریت شبکه‌های اجتماعی را شناسایی کنیم.

marketing

معرفی تصورات غلط در مدیریت شبکه‌های اجتماعی

Misconceptions in management of social media

احتمالا زمانی که با این تصورات غلط که اغلب کاربران با آن ها درگیر هستند آشنا شوید متوجه خواهید شد که چه چیزهایی کاربران رسانه‌های اجتماعی را آزار می‌دهد و چرا طرفدارانتان شما را آنفالو می‌کنند.

بازایابی شبکه اجتماعی تنها انتشار عکس ومطلب است!

همان‌طور که برای کسب وکار خود استراتژی های موفقیت را مشخص می‌کنید و آن را در جز به جز امور خود جای می‌دهید باید باور داشته باشید که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تنها پست گذاشتن نیست!

چرا برخی از صفحات با وجود پست‌های زیاد فالوور کم‌تری دارند در حالی که صفحات دیگر با نصف این تعداد فالور، موفق‌ترند؟

بنابراین زمان آن فرا رسیده است که استراتژی‌های خود را برای آنالیز، تولید محتوا و ارزیابی نتایج تعیین کنید؛ چرا که شبکه اجتماعی می‌تواند یک منبع درآمد بزرگ باشد.

Misconceptions-in-management-of-social-media

درآمدزایی در شبکه‌های اجتماعی کاملا منطبق بر شانس است!

اگرچه گاهی بخت و اقبال هم می‌تواند در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موثر باشد اما یکی از تصورات غلط در مدیریت شبکه‌های اجتماعی این است که تصور کنیم در یک قرعه‌کشی شرکت کرده‌ایم و همه چیز بستگی به شانس ما دارد!

اگر مدیری حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی باشید موفقیت شما به شناختی که از مشتری و برندتان دارید بستگی دارد. موفقیت در برندسازی با کسب وکار آنلاین به شیوه‌ی فعالیت شما بستگی دارد.

ملزومات مدیریت موفق شبکه‌های اجتماعی

یکی از عواملی که موفقیت شما را تضمین خواهد کرد قوانین کسب وکار خلاق خواهد بود.

اگر برند مشابه با شما یک کفش را مثلا با قیمت ۲۰۰ هزارتومان می‌فروشد مطابق با قوانین خلاقیت و استفاده از اصول قیمت‌گذاری در مدیریت و بازاریابی، بهتر است قیمت محصول خود را ۱۹۵ هزارتومان اعلام و در کنار آن از پورموشن‌های مختلف برای کاربران استفاده کنید.

تنها ساخت اکانت شبکه اجتماعی وب‌سایت کافی است!

با ساخت اکانت شبکه اجتماعی نیمی از راه را رفته‌اید! حال نوبت به مدیریت این اکانت می‌رسد. یکی دیگر از تصورات غلط در مدیریت شبکه‌های اجتماعی این است که بعد از ساخت اکانت آن را به حال خود رها کنیم و مجددا روی فعالیت سایت خود متمرکز شویم.

در واقع این افراد تصور می‌کنند که داشتن اکانت بهتر از هیچ است و حداقل می‌توانیم ادعا کنیم که حضور داریم! اما کافی نیست! بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به همان اندازه که می‌تواند مفید باشد قادر است به برند شما آسیب بزند!

تصورات غلط در مدیریت شبکه های اجتماعی

استخدام مدیر شبکه‌های اجتماعی

اگر هدف شما در کسب وکارتان مشخص بوده و واقعا به بازاریابی شبکه اجتماعی ایمان دارید فعالیتتان هم باید مداوم و مستمر باشد.

در این مواقع استخدام فردی که بتواند به صورت کامل روی صفحات اجتماعی شما متمرکز باشد ایده خوبی به نظر می‌رسد.

هر چند که این کار هزینه‌های مازاد برای کسب وکار شما به همراه دارد اما تجربه ثابت کرده است که سرمایه‌گذاری در امور بازاریابی آنلاین دیر یا زود سودآوری ۹۹ درصدی به همراه خواهد داشت.

اهمیت مدیریت مستمر شبکه‌های اجتماعی در فیس‌بوک

فعالیت مستمر و تولید محتوای مطابق با خواسته‌ی کاربران از اصول مهم سئو و بازاریابی در سال 2016 بوده است. مطابق با تحقیقات صورت گرفته اکثریت کاربران فیس‌بوک برندهای دلخواه خود را با استفاده از میلیون‌ها تبلیغاتی که به صورت روزانه در این شبکه‌ی اجتماعی محبوب انجام می‌شود شناسایی می‌کنند.

اهمیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در اینستاگرام

علاوه بر فیس‌بوک اینستاگرام فضای نه چندان تازه اما بسیار متداول‌تر نسبت به فیس‌بوک سال‌های گذشته است که تبلیغات آن سبب شده است ۶۰ درصد از کاربران نیازهای خود را با خرید محصولات و استفاده از خدمات معرفی شده در پیج‌های مختلف برطرف کنند.

ترفند های رونق کسب وکار در اینستاگرام گسترده تر از سایر شبکه‌های اجتماعی است. به علاوه اینستاگرام از آن دسته رسانه‌هایی است که در اغلب کشورها بدون اعمال فیلترینگ در دسترس می‌باشد.

بازاریابی شبکه اجتماعی کار ساده‌ی است!

این که تصور کنیم کار کردن با شبکه‌های اجتماعی و ایجاد یک صفحه برای برند شما کار ساده‌ای است نمونه‌ی دیگری از تصورات غلط در مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌باشد.

شما با استفاده از صفحات اجتماعی معرف یک برند خواهید شد. تصویری که از یک کمپانی عرضه می‌کنید می‌تواند در جهت درآمدزایی بیش‌تر شما باشد یا این که بدتر ضرر برساند!

با توجه به همین فشار کاری برابر برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی، توصیه می‌شود یک بخش جداگانه برای استخدام مدیر ایجاد کنید.

Misconceptions-in-management-of-social-media

بهره‌وری از طریق شبکه اجتماعی در زمان کوتاه میسر است!

یکی از مهم‌ترین مسائلی که پیش از استفاده از بازاریابی شبکه اجتماعی باید بدانید این است که بهره‌وری با استفاده از انواع روش‌های آنلاین مارکتینگ نیاز به صبر و حوصله و البته زمان دارد.

حرفه‌ای‌ها بهتر می‌دانند که حتی با استخدام برترین کارمندان و افراد با تجربه ای که چه به صورت دور کاری و چه حضوری در این زمینه فعالیت دارند، نمی‌توان زمان مشخصی برای بهره‌وری تعیین کرد.

درک روانشناسی بازار و سوددهی بیش‌تر

لورن ویکی سون، کارشناس بازاریابی آنلاین، می‌گوید:

درآمدزایی با استفاده از شیوه‌های نوین هر چند که به جهاتی کار را ساده‌تر کرده است اما پیچیدگی‌ها خاص خود را نیز دارد. در شبکه‌های اجتماعی فعالیت شما باید به نحوی برای فراخوانی احساسات کاربران باشد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای کاملا چالش برانگیز است و در این مسیر نمی‌توان مشتریان را ۱۰۰ درصد راضی کرد. بنابراین زمان سوددهی با درک روان شناسی بازار که درک روحیات کاربر است سریع‌تر حاصل می‌شود.

marketing

سخن آخر:

شاید تصور کنید سرمایه‌گذاری روی آنلاین مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی بیهوده باشد؛ اما احتمالا اگر بدانید روزانه در آمریکا بین ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار و حتی تا ۱۰هزار دلار به صورت روزانه صرف مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌شود، مسلما رویکرد شما تغییر پیدا می‌کند.

منبع: هات‌اپ‌نیوز