جلوگیری از هک شدن در شبکه‌های اجتماعی – با این ۵ ترفند ضد گلوله شوید!

/ 31 اکتبر 16

anti hack

یکی از دغدغه‌های ذهنی کاربران شبکه‌های اجتماعی از دیرباز امنیت و حفظ حریم خصوصی آن‌ها بوده است. برخی هم برای محبوب شدن و جذب طرفدار زحمت زیادی می‌کشند و همیشه بیم سرقت یا تجاوز به حریم خصوصیشان را دارند. از همین رو مدتی است بحث مبارزه با هک یا جلوگیری از هک شدن در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است.

امروزه شبکه‌های اجتماعی نه فقط یک سرگرمی، بلکه بخش مهمی از کسب وکار افراد را تشکیل می‌دهند. استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای انتشار ویدیوهای خبری، خرید و فروش از طریق این شبکه‌ها و بازاریابی محصولات تنها بخشی از بی‌شمار کاربرد فضایی است که در قالب شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم.

هک کردن با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد. صفحاتی که پرمخاطب‌تر هستند مورد نفوذ هکرها قرار می‌گیرند تا فالوور یا دنبال‌کنندگان را به خود جذب کنند، لینک‌های خطرناک برای آن‌ها از طرف شما بفرستند و اطلاعات شخصی مشتریان شما را از این طریق سرقت کنند.

همان‌طور که می‌بینید در کنار تمام قابلیت‌های این شبکه‌ها غفلت شما می‌تواند ویرانگر باشد و به قیمت شهرت و اعتبار شما تمام شود.

3Ways-to-Keep-Your-Social-Media-Accounts-Safe-From-Hackers

۵ ترفند ساده برای جلوگیری از هک شدن در شبکه‌های اجتماعی

 Ways to Keep Your Social Media Accounts Safe From Hackers

از آن‌جایی که هک شدن اینستاگرام توسط هکر ۱۰ ساله هم صورت گرفته است بنابراین هیچ‌گاه نباید تنها به ساختار امنیتی خود شبکه‌های اجتماعی اکتفا کنید.

اما این که چه طور حسابتان را از خطرات احتمالی هک شدن توسط هکرها حفظ نمایید را در ۵ گام زیر فراخواهید گرفت:

مراقب اپلیکیشن‌های مکمل باشید

منظور از اپلیکیشن‌های مکمل همان برنامه‌های اضافی هستند که برای شبکه‌های اجتماعی توسعه داده می‌شوند. مثلا شما می‌خواهید با استفاده از اپلیکیشن به افزایش فالوور در اینستاگرام بپردازید.

این برنامه‌ها به محتوای حساب شخصی شما دسترسی پیدا می‌کنند و اغلب آن‌ها که تولیدکنندگان ناشناسی دارند با اهداف مخرب به اکانت شما نفوذ می‌کنند. بنابراین باید در نصب آن‌ها دقت کنید.

چه اپلیکیشن‌هایی را نصب کنیم؟

برای جلوگیری از هک شدن در شبکه‌های اجتماعی توصیه می‌شود حتما به شهرت، امتیاز، دفعات دانلود، نظرات کاربران و نام سازنده برنامه توجه کنید.

بهتر است تک تک اکانت‌های خود را چک کنید و ببینید کدام برنامه به حساب شما تاکنون دسترسی داشته است. دقت داشته باشید که موقع راه‌اندازی برنامه اجازه‌ی دسترسی منابع ناشناخته یا Unknown sources را برای نصب ندهید.

7Ways-to-Keep-Your-Social-Media-Accounts-Safe-From-Hackers

پسورد قوی انتخاب کنید

یکی از اشتباهات متداول در مدیریت شبکه‌های اجتماعی استفاده از پسورد ضعیف یا قابل حدس است. مارک زاکربرگ و هوش باورنکردنی او را به یاد بیاورید!

جالب است بدانید که او تا زمانی که هک نشد به ضعیف بودن پسورد خود پی نبرد! بعد از هک اکانت اینستاگرام، فیس‌بوک و پینترست مارک زاکربرگ، متوجه شدند که او برای تمام حساب‌هایش از پسورد Dadada استفاده می‌کرده است!

چگونه پسورد مناسب بسازیم؟

در انتخاب پسورد به این سه مورد همواره توجه داشته باشید:

  1. از انتخاب تاریخ تولد، شماره شناسنامه یا هر رقم قابل حدس دیگر به عنوان پسورد خودداری کنید
  2. پسورد شما باید ترکیبی از عدد، حرف و حتی سمبل یا نشانه‌ها باشد
  3. پسوردی قوی است که برای هر اکانت منحصر به فرد باشد

جلوگیری از هک شدن در شبکه های اجتماعی

علاوه بر توجه به نکات گفته شده می‌توانید از نرم‌افزار‌های پسوردساز استفاده کنید. این برنامه‌ها به صورت تصادفی بهترین و قوی‌ترین پسورد ممکن را به شما پیشنهاد می‌دهند.

بد نیست بدانید که برای یک کامپیوتر 552 کوادریلیون سال طول می‌کشد تا پسوردی مشابه با Secure100Password3 را که توسط یک پسوردساز تولید شده است کرک نماید!

از آنتی ویروس مطمئن استفاده کنید

اگرچه برخی از سیستم عامل‌ها و حتی ISP یا سرویس‌دهندگان اینترنت بستر امنیتی لازم را برای مقابله با ویروس‌های مخرب اینترنت فراهم می‌کنند اما باز هم لزوم استفاده از آنتی‌ویروس مطمئن برای جلوگیری از هک شدن در شبکه‌های اجتماعی حس می‌شود؛ چرا که ویروس‌ها حتی می‌توانند در آنفالو شدن حساب شما در شبکه اجتماعی نقش داشته باشند!

Ways-to-Keep-Your-Social-Media-Accounts-Safe-From-Hackers

چه آنتی ویروسی نصب کنیم؟

انواع مختلفی آنتی‌ویروس وجود دارد که احتمالا با نصب آن‌ها بخشی از نگرانی شما برطرف می‌شود. AVG و Avast از شناخته شده ترین آنتی‌ویروس‌های دنیا هستند که تمام برنامه‌های نصب شده روی اسمارت‌فون یا هر دستگاه دیگر را اسکن می‌کنند.

به علاوه خود شما هم به عنوان یک کاربر قانونمند باید از سرک کشیدن به صفحات ممنوع اعلام شده که عمدتا حاوی ویروس هستند اجتناب کنید.

از قابلیت پسورد دو مرحله‌ای غافل نشوید

پسورد دو مرحله‌ای قابلیت جدیدی است که در اغلب پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی عرضه شده است. با تنظیم این پسورد برای ورود به اکانت شما دو مرحله اعتبارسنجی صورت می‌گیرد:

اولین مرحله با ورود پسورد و دومین مرحله با وارد کردن کد اعتبارسنجی که به شماره موبایلتان ارسال می‌شود.

4Ways-to-Keep-Your-Social-Media-Accounts-Safe-From-Hackers

چالش‌های استفاده از پسورد دو مرحله‌ای

اغلب افرادی که از این حالت استفاده می‌کنند با مشکلاتی نظیر عدم ارسال کد فعالسازی یا اعتبارسنجی رو به رو می‌شوند. گاهی این کدها ارسال نمی‌شوند یا تاخیر زیادی در فرستادن آن‌ها وجود دارد.

بنابراین با وجود این که ایمنی اکانت شما برای جلوگیری از هک شدن در شبکه‌های اجتماعی بالا می‌رود اما مجبور هستید دردسر زیادی را تحمل کنید!

از ابزارهای مدیریت پسورد کمک بگیرید

همان‌طور که گفتیم بهتر است از پسورد‌های خاص برای هر اکانت استفاده کنید و به هر حساب یک رمز مناسب تخصیص دهید. علت این که برخی از این کار سرباز می‌زنند فراموشی رمزهای عبور مختلف به جهت تعدد پسورد‌ها می‌باشد.

این مشکل را می‌توانید با ابزارهای مدیریت پسورد نظیر LastPass برای همیشه حل کنید و هر زمان که نیاز داشتید پسورد دلخواهتان را از این برنامه بخواهید.

2Ways-to-Keep-Your-Social-Media-Accounts-Safe-From-Hackers

سخن آخر:

هک شدن و حتی بسته شدن ناگهانی اکانت توسط خود شبکه اجتماعی اجتناب ناپذیر است. چنان‌چه ترفند‌های معرفی شده را به خوبی در مدیریت اکانت خود به کار ببرید ریسک هک شدن در شبکه‌های اجتماعی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

source: entrepreneur