ایمنی آتش در فیبر نوری

/ 19 جولای 23

همان‌طور که می‌دانید، آتش یکی از خطرهای اصلی در هر صنعت است که می‌تواند باعث آسیب به افراد، تجهیزات و محیط زیست شود.

از طرف دیگر فیبر نوری از جمله تکنولوژی‌هایی است که در بسیاری از صنایع مانند: ارتباطات، پزشکی، نظامی، صنعتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در‌صورتی‌که فیبر نوری در معرض حرارت قرار گیرد، می‌تواند باعث بروز خطر شود. بنابراین برای حفظ ایمنی در فیبر نوری باید به موارد زیر توجه شود:

 

  • مواد ضدآتش: برخی از مواد ضدآتش می‌توانند به عنوان پوشش برای فیبر نوری استفاده شوند تا احتمال آتش‌سوزی را کاهش دهند.
  • نصب در محیط مناسب: فیبر نوری باید در محیط‌هایی نصب شود که احتمال آتش سوزی در آن‌ها کم‌تر است. لازم به ذکر است، در محیط‌های خشک و داغ، باید از فیبر نوری با خاصیت مقاوم به حرارت استفاده شود.
  • طراحی صحیح و فیوژن درست: توجه داشته باشید که برای ایجاد اتصالات به روش فیوژن، از قوس الکتریکی استفاده می‌شود، بنابراین باید مراقب بود که گازهای قابل اشتعال در فضایی که در آن فیوژن انجام می‌شود وجود نداشته باشد. هرگز در “Manhole”هایی که ممکن است در آن گاز تجمع کرده باشد،نباید فیوژن انجام شود. در این شرایط برای فیوژن، لازم است کابل‌ها به سطح آورده شده و فیوژن‌ها در فضای دیگری انجام شود.
  • آموزش و آگاهی کارکنان: آموزش کارکنان درخصوص رعایت ایمنی و پیش‌گیری از آتش سوزی در فیبر نوری می‌تواند به کاهش خطرات مرتبط به آتش، کمک کند. برای مثال سیگار کشیدن در اطراف کار با تار نوری مجاز نیست. چرا که خاکستر حاصل از سیگار، علاوه بر احتمال انفجار به دلیل دمای قابل احتراق، باعث کثیفی تار در زمان سربندی می‌شود.
  • بررسی و بازبینی دوره‌ای: بررسی و بازبینی دوره‌ای تجهیزات فیبر نوری می‌تواند به شناسایی و رفع مشکلاتی که ممکن است باعث آتش سوزی شوند، کمک کند.