تازه‌ترین خبرها از پردازنده‌های جدید اینتل

/ 28 ژانویه 16

intel cpu

پس از این‌که هیجان رسانه‌ها و بازار برای رونمایی از سری پردازنده‌های Sky Lake شرکت اینتل فرو نشست، حالا کنجکاوی‌ها برای محصول جدید این شرکت آغاز شده است.

طبق اعلام قبلی اینتل، سری پردازنده‌های kaby Lake اواخر سال 2016 وارد بازار خواهند شد؛ ولی آن‌طور که رسانه‌ها امروز از نشست سرمایه‌گذاران این شرکت خبر داده‌اند، به نظر می‌رسد تصمیم اینتل تغییر کرده باشد.

اینتل در سال 2007 طرحی بلندپروازانه و البته قابل اجرا را برای ارائه محصولات آتی خود اعلام کرد. بر این اساس، هر نسل جدیدی از پردازنده‌های اینتل که معرفی شوند از نسل قبلی کوچک‌تر خواهد بود و معماری تازه‌ای را به نمایش خواهد گذاشت. برای مثال، سری Haswell در میانه سال 2013 معرفی شد و از معماری 22 نانومتری و بهبود عملکرد برخوردار بود. مدل بعد از آن Broadwell نام داشت و ضخامت آن تنها به 14 نانومتر می‌رسید. اما آن‌چه که در میان این دو محصول اتفاق افتاد جالب است.

در میانه سال 2014، اینتل سرگرم پیدا کردن راهی برای کاهش اندازه سری Haswell بود و بر همین اساس سری Haswell Refresh را معرفی کرد. نکته جالب درباره این سری این بود که تنها دارای سه تراشه بود، یعنی یک تراشه به ازای هر یک از مدل‌های سه، پنج و هفت هسته‌ای؛ همگی به صورت آنلاک و براساس معماری Haswell طراحی شده بودند.

سری Kaby Lake نیز به همین صورت تولید خواهد شد. این پردازنده تا حدود زیادی از سری Skylake پیروی میکند، تا آن‌جا که شاید به سختی بتوان گفت از معماری تازه‌ای برخوردار است. البته انتظار می‌رود در مقایسه با مدل Haswell refresh چیز بیش‌تری برای ارائه داشته باشد.

منابع آگاه اعلام کرده‌اند سری Kaby Lake عمدتا بر بهبود قابلیت‌های ارتباطی و بهینه‌سازی تمرکز دارد. از میان همه ویژگی‌های این سری، انتظار داریم با مواردی هم‌چون USB 3.1 و پشتیبانی از HDMI 2.0 و در کنار آن، افزایش قابلیت encoding و PCIe روبرو شویم. از مهم‌ترین نکات درباره این پردازنده این است که تنها نسخه ویندوز مورد پشتیبانی آن، ویندوز 10 خواهد بود.

هم‌چنین، این نخستین تراشه 10 نانومتری اینتل خواهد بود، ولی سورپرایز دیگری نیز به همراه دارد. گفته شده این سری با معماری مجزا تولید خواهد شد.

مدل Cannonlake نخستین عضو این خانواده خواهد بود. سپس در سال 2018 Ice Lake عرضه خواهد شد و مدل آخر یعنی Tiger Lake در سال 2019 وارد بازار می‌شود. شاید به نظر برسد زمان زیادی تا عرضه همه مدل‌های این سری باقی مانده، ولی با شناختی که از اینتل داریم می‌توانیم مطمئن باشیم که این شرکت در حال حاضر پیشرفت‌های خوبی را در ساخت آن‌ها داشته است.

منبع: تک‌شات