راهکار دسترسی به پهنای باند بالا و انعطاف‌پذیر با تکنولوژی G.SHDSL

/ 17 آگوست 16

تکنولوژی G.SHDSL

دسترسی، پهنای‌باند و انعطاف‌پذیری بالا با تکنولوژی G.SHDSL

مزایای این تکنولوژی تطبیق سرعت، دسترسی بالاتر، سازگاری طیفی، توان پایین و انعطاف‌پذیری در کاربرد می‌باشد. این تکنولوژی برای ارسال و دریافت داده‌های متقارن سرعت بالا، ارسال صوت به صورت دیجیتالی و ویدئو کنفرانس مناسب است. چون دستگاه‌های مختلف در حوزه‌ی دیجیتالی کنترل می‌شوند، پهنای‌باند می‌تواند به صورت دینامیکی بین سرویس‌های صوت، ویدئو و داده تخصیص داده شود. SHDSL امکان سرویس‌های مختلف را می‌دهد تا نیازهای محیط‌های کوچک، متوسط و اداری را برآورده نماید.

با وجود این‌که دسترسی به اینترنت اغلب نامتقارن است، ولی نیاز به کاربردهای متقارن خصوصاً در محیط‌های  SOHO و مخابراتی در حال افزایش است. این کاربردها عبارتند از:

  • صوت
  • اشتراک فایل P2P
  • ترافیک داده ی تجاری E-mail، LAN
  • جایگزینی خطوط E1/T1

 

 G.SHDSL

همان‌طور که در استاندارد G.991.2 بیان می‌شود، G.SHDSL یک استاندارد بین‌المللی جدید برای DSL تک‌زوج و سرعت بالاست. برخلاف تکنولوژی‌های DSL غیرمتقارن، که از ابتدا برای کاربردهای خانگی طراحی شد و پهنای باند بیش‌تری را در جهت downstream به سمت خانه نسبت به upstream به سمت اینترنت ارسال می‌کنند، G.SHDSL  متقارن است و سرعتی برابر را در هر دو جهت با استفاده از کد خط TC-PAM ارائه می‌دهد. این مشخصه‌ی G.SHDSL، آن را برای کاربردهای تجاری که نیازمند پهنای باند بالاتر در دو جهت هستند، مناسب می‌کند.

 G.SHDSL مشخصات دیگر تکنولوژی‌های DSL مانند ADSL و SDSL را دارا می‌باشد و سیگنال‌های T1، E1، ISDN، ATM  و IP را انتقال خواهد داد.

 

چهار فاکتوری که در تکنولوژی G.SHDSL اهمیت ویژه‌ای دارد عبارت است از:

 

  • استانداردسازی: DSL-HDSL Symmetric هرگز به عنوان یک استاندارد بین‌المللی تصویب نشد و با سرویس ADSL خانگی تداخل داشت زیرا به دلیل طیفی ناکامل بود (میزان نویز بالا). به دلیل استانداردسازی بین‌المللی، G.SHDSL به منظور گسترش سرویس اینترنت و کاربردهای زیرساخت T-1/E-1 در نظر گرفته می‌شود.

 

  • افزایش سرعت داده: G.SHDSL استانداردی دو زوج با سرعت ۲.۳Mbps  و چهار زوج با سرعت ۴.۶Mbps  را پیشنهاد می‌دهد. زمانی‌که HDSL برای اولین بار معرفی شد، سرعتی در حدود ۱.۵Mbps را در ۴ زوج ایجاد نمود G.SHDSL حدودا سه برابر سرعت را در مقایسه با سرویس‌های جدید مانند HDSL2 و HDSL4 و پهنای باند بیش‌تر را ارائه می‌کند.

 

  • دسترسی بالاتر: معمولاً G.SHDSL دسترسی بالاتری را در سرعت‌های داده‌ی برابر نسبت به HDSL فراهم می‌کند. به علاوه، زمانی که تکنولوژی‌های چند لینکی G.SHDSL استفاده می‌شوند، دسترسی G.SHDSL نسبت به HDSL بیش‌تر می‌شود.

 

  • سازگاری طیفی: به لحاظ طیفی، G.SHDSL با تکنولوژی ADSL سازگار می‌باشد. بنابراین، سرویس‌های G.SHDSL می‌توانند با ADSL در کابل یکسان و بدون تداخل ترکیب شوند.

 

 

 

G.SHDSL.bis

کریرهای امروزی علاقه‌مند به اتصال مشتریان تجاری به شبکه‌های مترو هستند. تکنولوژی G.SHDSL.bis EFM بهترین راهکار برای شرکت‌ها با حجم تقاضای معینی در پهنای باند متقارن است. این تکنولوژی مزیت حداکثر کردن عملکرد سیم مسی با سرعت بیش‌تر و مسافت طولانی‌تر را دارد. به علاوه، با ارائه‌ی پکیج‌های مختلف پهنای‌باند با استفاده از تکنولوژی باندینگ  G.SHDSL.bis، این تکنولوژی بهترین راهکار برای کریرها است تا ارائه‌ی سرویس خود را گسترش دهند.

EFM- Ethernet In The First Mile

دومین استاندارد مرتبط به SHDSL توسط  IEEE معرفی شد و بخشی از استاندارد IEEE 802.3ah  در سال 2004 شد. (EFM(Ethernet First Mile همان گسترش دهنده‌ی شبکه اترنت است که سرویس‌هایی با سرعت بالا را در زیرساخت‌های مسی موجود با تکنولوژی SHDSL ایجاد می‌کند. معرفی تکنولوژی EFM روی مس امکان ارسال پهنای‌باند بالاتر را در فواصلی طولانی‌تر و روی چندین جفت سیم مسی امکان‌پذیر می‌کند. هم‌چنین EFM  قابلیت اطمینان بالا، هزینه‌ی پایین و خروجی ماکزیمم را نیز تضمین می‌کند. با استفاده از مودم‌های EFM می‌توان سرویس‌های شبکه را در پهنای‌باندی متقارن با سرعت‌های ۲۲.۸Mbps روی چهار جفت سیم (مد استاندارد با TC-PAM ۳۲) و ۶۱Mbps روی چهارجفت سیم (مد Enhanced با مدولاسیون دامنه‌ی ۱۲۸تایی) ارسال کرد. در مکان‌هایی که گسترش فیبر اقتصادی نیست، این مودم‌ها جایگزینی مناسب است.

مقایسه‌ی تکنولوژی SHDSL با تکنولوژی‌های مشابه

با وجود این‌که، استانداردهای DSL متقارن به کندی پیشروی کردند، اما در نهایت منجر به تعدادی تکنیک کدبندی خط گردید که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کدهای خط، همراه با تکنیک‌های دیگر، توان را کاهش می‌دهند، به دسترسی بالاتری می‌رسند، عملکرد را بهبود می‌بخشند، داده‌ی بیش‌تری را با طیف فرکانسی کدگذاری می‌کند. این کد خط جدید، TC-PAM می‌باشد.

سرویس‌هایی مانند E1/T1 نیاز به استفاده از ریپیترهای زیادی در هر ۱۰۰۰ متر فاصله دارند که گسترش شبکه، توان و نگه‌داری را پیچیده می‌کند.این شکل سرعت و مسافت‌هایی که تکنولوژی‌های مختلف DSL می‌توانند به آن‌ها برسند را نشان می‌دهد و شرح می‌دهد که چطور SHDSL سرعت کامل متقارن را در مسافت‌هایی بیش‌تر از دیگر DSLها و بدون نیاز به ریپیتر تا ۴ کیلومتر ایجاد نماید. با استفاده از SHDSL نه تنها تعداد ریپیتر کمتری برای یک مسافت داده شده نیاز است بلکه دسترسی به سرویس DSL تقریبا نامحدود است.

G.SHDSL

مشخصات مودم‌هایZyXEL

 

  • دسترسی تا سرعتی معادل ۵.۶۹ مگابایت بر ثانیه یا ۱۱.۳۸ مگابایت بر ثانیه یا ۱۷.۰۷ مگابایت بر ثانیه و یا ۲۲.۷۶ مگابایت بر ثانیه ( به ترتیب با به کار گیری ۶،۴،۲ و ۸ رشته کابل تلفن )
  • قابلیت EFM bonding تا سرعت ۶۱Mbps روی چهار زوج (TC-PAM 128) * مدل P794H-v2
  • پشتیبانی از EFM OAM  سازگار با  IEEE 802.3ah
  • تاخیر، تلفات جیتر و پکت پایین در کاربردهای حساس به تاخیر
  • قابلیت مدیریت ترافیک و QoS
  • شناسایی خودکار برای پشتیبانی از EFM و ATM
  • دارای توانمندی‌های پیشرفته امنیتی با بکارگیری فایروال قدرتمند
  • سازگاری با استانداردهای G.SHDSL ،ITU-T991.2 و G.SHDSL.bis
  • قابلیت انتخاب حالت سرور یا کلاینت برای مودم
  • نصب و پیکربندی آسان
  • پشتیبانی از WAN backup
  • قابلیت مدیریت و پیکره‌بندی از طریق وب، کنسول، Telnet و پروتکل مدیریتی SNMP

 

مودم زایکسل مدل P-793H v2