روس‌ها سیستم ارتباطات راه دور ضد هک ساختند

/ 18 آوریل 16

kiobit

دانشمندان روس توانستند ابزار ارتباطات راه دور بر مبنای محاسبات کوانتومی ایجاد کنند که ظاهراً غیر قابل هک هستند.

به نقل از ایتنا هدف توسعه سیستم ارتباطات از راه دور بر مبنای کوانتوم بوده که با تست ارسال موفقیت‌آمیز سیگنال تا ۲۵۰ کیلومتری غیر قابل هک شدن آن از لحاظ تئوریک مورد تاکید قرار گرفته است.

دستگاه مذکور در مراحل آزمایشی خود قرار دارد و توانایی انتقال سیگنال کوانتومی تک فوتون را تا فاصله ۲۵۰ کیلومتری انجام داده است.مهم‌ترین نتیجه این کار جلوگیری کامل از ایجاد اخلال توسط هکرها در انتقال سیگنال بوده است که مورد تایید دانشمندان قرار گرفته و این ابزار را غیرقابل هک ساخته است.

اخیراً هکرها توانستند اطلاعات ۱۵ میلیون مشتری کمپانی آمریکایی Verizon را به سرقت برند چرا که الگوریتم به کار رفته در رمزگذاری دیتا قابل هک بوده و با شکستن الگوریتم دیتای کاربران لو رفته است. در پروژه دانشمندان روس « کیوبیت‌های » ساخته شده بین دانشگاه ITMO و Heriot-Watt به صورت غیرقابل هک شدن ارسال شد. آرتور گلیم از دانشگاه ITMO می‌گویدبا این آزمایش قادر هستیم تا دست به ساده‌سازی سیستم کوانتومی در فضای معدل یک اتاق بزرگ بزنیم.

بیت‌های کوانتومی یا کیوبیت با تابش لیزر به یک مدولاتور روند انتقال دیتا را تسهیل می‌بخشند. موج ساطع‌شده از لیزر به امواج منحصربه‌فرد متعدد تقسیم‌شده و پس از انتقال از طریق کابل، همین عملیات در سیستم گیرنده نیز رخ می‌دهد.

بسته به‌سرعت فرستنده و گیرنده، امواج کاهش یا افزایش می‌یابند و این عملیات درنهایت به‌صورت ترکیب باینری با کلید کوانتومی ترجمه می‌شود.