مبدل فیبر نوری

/ 3 ژانویه 23

در این مقاله به معرفی “مبدل فیبر نوری” یکی دیگر از تجهیزات شبکه‌ی فیبر نوری می­پردازیم.

 

مبدل فیبر نوری یا Fiber media converter یک دستگاه مبدل شبکه­ای است که امکان اتصال دو نوع Media متفاوت با فیبر نوری را ممکن می­سازد. رایج ترین نوع مبدل فیبرنوری دستگاهی است که به عنوان فرستنده و گیرنده، ارتباط شبکه‌های زوج بهم تابیده مسی (UTP) را با فیبر نوری امکان‌پذیر می­سازد.

مدیا کانورترها یک سیگنال از کابل مسی می­گیرند، آن را به یک سیگنال نوری سبک تبدیل می­کنند و از طریق فیبر نوری آن را انتقال می­دهند. آن سوی دیگر در انتهای فیبر نوری، گیرنده‌ی مبدل فیبرنوری سیگنال نوری را دریافت کرده و مجدد آن را به سیگنال مسی برمی­گرداند.

مدیا کانورترها به صورت جفت هستند. یکی از آن­ها در ابتدا و دیگری در انتهای لینک فیبر نوری قرار می­گیرد.

اتصال فیبر نوری زمانی ضرورت پیدا می­کند که فاصله بین دو دیوایس شبکه از محدوده‌ی انتقال کابل مسی بیش‌تر باشد. برای نمونه برای انتقال سیگنال‌های دوربین‌های  CCTVدر فواصل طولانی به این صورت اقدام خواهد شد.

مدیا کانورترها هم‌چنین برای تبدیل فیبر به فیبر، فیبر Multi-mode به فیبر single mode و تبدیل لینکdual  fiber به single fiber برای انتقال دوطرفه داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Fiber media converter معمولا دارای پروتکل خاصی است و برای طیف گسترده‌ای از شبکه­ها با نرخ داده­ی مختلف می‌توانیم از آن استفاده کنیم. مبدل­ ها در لایه­ی فیزیکی و یا در لایه 2 شبکه قرار دارند. گفتنی است مبدل­هایی که در لایه‌ی دوم قرار می­گیرند قابلیت نرخ سوئیچینگ و سایر ویژگی‌های پیشرفته را ارایه می­دهند.

برای مثال اگر یک سیگنال اترنت وارد فرستنده‌ی فیبر نوری شود، همین سیگنال اترنت در آن سوی فیبر نوری از طرف گیرنده دریافت شده و به همان صورت اولیه تحویل داده می شود.

از مزایای مبدل فیبر نوری می‌توان گفت که در زمان اتصال به زمین، در برابر ولتاژهای گذرا و رعد و برق که می­تواند به هر نوع سیستمی آسیب برساند، عایق هستند و هم‌چنین می‌توانند چندین سیگنال را هم‌زمان با هم مالتی پلکس کرده و از طریق یک کر فیبر نوری ارسال نمایند.