هوش مصنوعی چیست؟

/ 19 جولای 23

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) به شبیه‌سازی هوش انسانی در ماشین‌هایی اشاره دارد که برای تفکر و یادگیری مانند انسان، برنامه‌ریزی شده‌اند. این مورد شامل: توسعه الگوریتم‌ها و برنامه‌های رایانه‌ای است که می‌توانند کارهایی را انجام دهند که معمولا به هوش انسانی نیاز دارند، مانند: تشخیص گفتار، درک زبان طبیعی، تصمیم‌گیری و بازی کردن. انواع مختلفی از هوش مصنوعی وجود دارد، از جمله: هوش مصنوعی مبتنی بر قانون، سیستم‌های خبره و یادگیری ماشین.

چیزی که هوش مصنوعی را بسیار قدرت‌مند می‌کند این است که می‌تواند هوش و توانایی استدلال ذهن انسان را شبیه‌سازی کند اما می‌تواند به‌طور تصاعدی اطلاعات بسیار بیش‌تری را نسبت به هر انسان دیگری تجزیه و تحلیل کند و آن را به صورت تصاعدی سریع‌تر انجام دهد.

مفهوم هوش مصنوعی جدید نیست. در اصل از رمان‌های علمی تخیلی با آن آشناییم. هوش مصنوعی چیزی است که دهه‌ها در حال توسعه بوده است. دلیلی که اکنون در مورد آن بسیار می‌شنوید این است که برای اولین‌بار، هر شخصی این فرصت را دارد که با عملکرد واقعی هوش مصنوعی تعامل داشته باشد و آن را ببیند.

 

هوش مصنوعی

ChatGPT

یا ربات چت هوش مصنوعی آنلاین، یکی از اولین راه‌حل‌های هوش مصنوعی در دسترس عموم است که می‌تواند مانند یک انسان واقعی پاسخ دهد و چیزی به نام تست تورینگ را پشت سر بگذارد. این تست توانایی ماشین را برای نشان دادن رفتار هوشمند از طریق تعامل یک انسان واقعی با ماشین از طریق یک کانال چت مبتنی بر متن تعیین می‌کند. اگر انسان نتواند تشخیص دهد که آیا با یک ماشین یا با یک شخص در حال تعامل است یا خیر، گفته می‌شود که دستگاه آزمایش را پس داده است. راه‌حل‌های هوش مصنوعی امروز اولین راه‌حل‌های عمومی هستند که دقیقا این کار را انجام می‌دهند. با این حال، مکالمه‌های آنلاین تنها آغاز کاری است که هوش مصنوعی می‌تواند انجام دهد. اکنون راه‌حل‌های هوش مصنوعی موجود می‌تواند ویدیویی از یک فرد در حال تدریس یک کلاس به هر زبانی ایجاد کند، سوابق سلامتی را تجزیه و تحلیل کند و به سرعت تشخیص دهد که چه کسی به احتمال زیاد سرطان دارد، مقاله‌های خبری یا مقاله‌هایی درباره‌ی موضوع انتخابی شما ایجاد کنند، تصاویری برای کتاب‌های کودکان تولید کنند یا برای برنامه‌های کامپیوتری جدید کد ایجاد کنند. اگرچه هوش مصنوعی لزوما چیزی نیست که باید از آن ترسید اما خطرهایی وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه بود.

خطرهای هوش مصنوعی

 خطرات هوش مصنوعی

بازآفرینی شما:
راه‌حل‌های هوش مصنوعی می‌توانند صدای یک فرد -صدای شما- را ضبط کنند و سپس از آن برای ایجاد صدایی که دقیقا شبیه شما باشد استفاده کرده و هرچه می‌خواهند برای جعل هویت شما بیان کنند. بنابراین یک مهاجم سایبری می‌تواند یک پیام صوتی تلفنی را ضبط کند که شبیه شما باشد و همکاران، بانک یا یکی از اعضای خانواده‌تان را فریب دهد تا فکر کنند شما تماس گرفته‌اید و از آن‌ها خواسته‌اید که اقدامی انجام دهند. هوش مصنوعی هم‌چنین می‌تواند این کار را با تصاویر یا ویدیوها انجام دهد. یک راه‌حل هوش مصنوعی که گاهی وقت‌ها Deep Fakes نامیده می‌شود، می‌تواند یک عکس یا ویدیوی موجود از شما بگیرد و از آن برای بازسازی تصاویر یا ویدیوهای کاملا جدید (از جمله صدای شما) استفاده کند که به نظر می‌رسد کارهایی را انجام می‌دهید که هرگز انجام نداده‌اید.

 

 خطرات هوش مصنوعی

پاسخ‌های اشتباه:
داده‌ها یا پاسخ‌هایی که هوش مصنوعی ارایه می‌دهد ممکن است اشتباه باشند. هوش مصنوعی بیش‌تر از اطلاعات عمومی اینترنت استفاده می‌کند و پاسخ‌های آن می‌تواند تحت تاثیر تعصب‌های توسعه‌دهندگان آن‌ها باشد. درحالی‌که موتورهای جست‌وجوی معمولی طوری طراحی شده‌اند که «بهترین» یا صحیح‌ترین پاسخ را به سوال‌های شما ارایه دهند. هوش مصنوعی ممکن است به گونه‌ای طراحی شوند که انسان‌گونه‌ترین پاسخ را به شما بدهند. اینکه کدام بهتر است بستگی به هدف شما دارد.

 

 خطرات هوش مصنوعیهمه برابر نیستند:
با تبدیل شدن هوش مصنوعی به جدیدترین فناوری محبوب، صدها شرکت نوپا در حال حاضر خدمات هوش مصنوعی مختلفی را ارایه می‌دهند. بسیاری از آن‌ها اطلاعات یا کارت اعتباری شما را برای نسخه‌های آزمایشی (trial) هم می‌خواهند. مراقب باشید همه‌ی خدمات هوش مصنوعی قابل اعتماد نیستند.قبل از ثبت‌نام و استفاده از یک سرویس هوش مصنوعی تحقیق کنید.

 

 

 خطرات هوش مصنوعیحریم خصوصی شما:
هر زمان که از یک سیستم هوش مصنوعی استفاده می‌کنید یا در حال تعامل با آن هستید، مانند چت با ChatGPT، توجه داشته باشید که هر اطلاعاتی که وارد سیستم می‌کنید نه تنها می‌تواند توسط آن پردازش شود بلکه می‌تواند حفظ شود و برای پاسخ دادن به دیگران استفاده شود. این بدان معناست که اگر شما هرگونه اطلاعات شخصی در مورد خود یا هرگونه اطلاعات محرمانه از محل کار را وارد کنید، آن اطلاعات ذخیره می‌شود و به طور بالقوه با دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود یا به آن‌ها فروخته می‌شود. اطلاعاتی را که در محل کارتان حساس، شخصی یا محرمانه می‌دانید به اشتراک نگذارید یا وارد نکنید.

 

 خطرات هوش مصنوعی

 

آینده‌ی هوش مصنوعی:

هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه خود است. شبیه به جایی که اینترنت بیست تا سی سال پیش بود. درحالی‌که می‌توانیم انتظار تکامل و پذیرش سریع هوش مصنوعی را داشته باشیم، پیش‌بینی تاثیر آن بسیار دشوار است. آگاه باشید که این قابلیت‌ها وجود دارند و هنگام استفاده از هوش مصنوعی، بسیار مراقب باشید که چه اطلاعاتی را وارد کرده و به اشتراک می‌گذارید