چگونه در یک شبکه داخلی اینترنت را به اشتراک بگذاریم؟ (Internet Sharing)

/ 3 ژوئن 19

همانطور که می‌دانید، یکی از اهداف راه‌اندازی شبکه، اشتراک منابع است و اینترنت یکی از مهم‌ترین منابع.

در این مطلب توضیح می‌دهیم که چگونه اینترنت ADSL را بر روی سیستم‌های یک شبکه داخلی (مثلاً یک شرکت کوچک یا در منزل بین PC و لپ‌تاپ) به اشتراک بگذارید.

دقت کنید که می‌توان پیش‌فرض‌های مختلفی از یک شبکه داشت، اما چیزی که متداول است این است که شما یک مودم ADSL دارید که به حالت PPPoE یا به صورت Bridge به اینترنت متصل است و این مودم با یک کابل شبکه به یک سوئیچ وصل شده است.

البته ممکن است مثل اکثر دستگاه‌های امروزی، مودم شما قابلیت سوئیچ هم داشته باشد. یعنی پشت مودم، مثلاً چهار پورت شبکه هم داشته باشید.

امروزه چهار دستگاه را با یک دستگاه یکی می‌کنند: مودم/روتر/سوئیچ و اکسس‌پوینت

share

 

اگر شما حدود ده سال پیش می‌خواستید همین کارها را انجام دهید، باید چهار دستگاه مختلف خریداری می‌کردید. اما امروزه همه آن‌ها را برای کاربردهای خانگی یکی کرده‌اند.

برای کاربردهای حرفه‌ای مثل سازمان‌ها و شرکت‌ها بهتر است همه را جدا و با ابعاد بزرگ‌تر و امکانات بیشتر مثل تعداد پورت بیشتر و وایرلس قوی‌تر بخرید. یعنی یک دستگاه مودم بخرید، یک دستگاه روتر، یک دستگاه سوئیچ و یک دستگاه اکسس پوینت.

 PPPoE و Bridge چیستند؟

شما می‌توانید به دو صورت مودم +ADSL2 خود را پیکربندی Config کنید.

در حالت PPPoE شما نام کاربری و رمز عبوری که از ISP می‌گیرید را روی مودم ذخیره می‌کنید. در این صورت مودم به محض روشن شدن، خود به خود به اینترنت متصل می‌شود و همه دستگاه‌ها اینترنت خواهند داشت.
در حالت Bridge شما حتماً باید یک Connection در یک ویندوز بسازید و نام کاربری و رمز عبور را روی آن ذخیره کنید.

 

کدام نوع، مناسب من است؟

اگر در شبکه خود دستگاه‌هایی مثل گوشی یا تبلت دارید که می‌خواهید آن‌ها هم به اینترنت متصل شوند، اگر روی Bridge ست کنید، باید حتماً یک کامپیوتر را روشن کنید تا گوشی شما از طریق آن به اینترنت متصل شود که این کار منطقی به نظر نمی‌آید، پس PPPoE را انتخاب کنید تا گوشی شما مستقیماً از طریق مودم به اینترنت وصل شود.
اگر در محیط شبکه می‌خواهید طوری تنظیم کنید که بقیه، گاهی که شما مایل هستید از اینترنت استفاده کنند و گاهی که نمی‌خواهید، استفاده نکنند، حالت Bridge بهتر است. چون می‌توانید کانکشن را هر وقت خواستید با بقیه Share کنید و هر وقت نخواستید، با برداشتن یک تیک بقیه را از اینترنت محروم کنید و فقط خودتان از کانکشن استفاده کنید.

internet sharing

 

چگونه بقیه کلاینت‌ها به اینترنت دسترسی داشته باشند؟

این‌که بقیه کلاینت‌ها چطور اینترنت داشته باشند، بستگی به این دارد که شما نوع پیکربندی مودم را PPPoE انتخاب کرده‌اید یا Bridge  

اگر PPPoE انتخاب کرده‌اید، بقیه کلاینت‌ها و سیستم خودتان از طریق مودم و DHCP آن IP گرفته و به اینترنت وصل می‌شوید.

اما اگر Bridge انتخاب کرده‌اید، شما به طور مستقیم و بقیه از طریق سیستم شما به اینترنت وصل می‌شوند. (در واقع شما درگاه ورود یا Gateway بقیه هستید)

برای این کار مودم و بقیه کلاینت‌ها باید به سوئیچ متصل باشند.

روی تک تک کلاینت‌ها مراحل زیر را طی کنید:

به بخش تنظیم IP بروید و آی.پی سیستم‌ها را به صورت شمارشی ترتیبی IP بدهید:

Internet IP

 

یعنی مثلا کامپیوتر اول را 192.168.1.2 بدهید و بعدی 192.168.1.3 و …

بقیه آی‌پی‌ها هم باید مثل تصویر بالا باشند.

بعد از انجام این کار باید همه سیستم‌ها اینترنت داشته باشند.

اگر نوع Bridge را انتخاب کردید، دقت کنید که باید کانکشن اینترنتی که ساختید را به اینترنت Connect کنید تا بقیه اینترنت داشته باشند، چون درگاه ورود بقیه، شما هستید. اگر شما اینترنت نداشته باشید، بقیه ندارند.

اگر نوع Bridge را انتخاب کردید و نمی‌خواهید بقیه از اینترنت استفاده کنند، کافیست روی کانکشنی که ساخته شده است کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید و به تب Sharing رفته و تیک گزینه اول را بردارید.