گوگل پروژه‌ای جدید برای تامین امنیت وب سایت‌ها را آغاز کرد

/ 28 فوریه 16

google security

برای این‌که بتوانید دنیا را فتح کنید، ابتدا باید آن را از خطر نابودی نجات دهید، و این همان کاری است که گوگل با آغاز پروژه “گوگل شیلد” در سر می‌پروراند.

این پروژه به محافظت از وب‌سایت‌هایی می‌پردازد که دغدغه‌های امنیتی و حملات DDOS را دارند، به ویژه سایت‌های خبر و مرتبط با آزادی بیان. حملات DDOS یا ممانعت از سرویس‌دهی به نوعی از حملات گفته می‌شود که طی آن، سرور وب‌سایت با حجم بالایی از درخواست‌ها در یک بازه زمانی کوتاه روبرو شده و در پی آن قادر به سرویس‌دهی نخواهد بود. جرد کوهن از مشاوران شرکت آلفابت روز گذشته اعلام کرد این برنامه که از سال 2013 آغاز شده هم‌اکنون وارد مرحله تازه‌ای شده و دسترسی به این پروژه برای هزاران وب‌سایت فراهم شده است.

این پروژه طی سال‌های اخیر مراحل آزمایشی خود را سپری میکرده و بیش‌تر بر وب‌سایت‌هایی متمرکز بوده که زیاد مورد حملات DDOS قرار می‌گرفتند. آن‌طور که آقای کوهن گفته، اینترنت امروزه به ابزاری مهم برای نهادهای خبری تبدیل شده و به کمک آن، دور افتاده‌ترین مناطق دنیا نیز از بی‌خبری درآمده‌اند. و هم‌زمان با روند رو به رشد نهادهای خبری کوچک، تلاش‌ها برای خاموش کردن صدای آن‌ها نیز افزایش یافته است.

حال با آغاز این طرح، همه وب‌سایت‌های خبری می‌توانند درخواست استفاده از این طرح امنیتی را مطرح کنند، ولی ترجیح گوگل بر وب‌سایت‌های کوچک‌تر است چرا که اغلب آن‌ها فاقد منابع کافی برای تضمین امنیت خود هستند. یکی دیگر از مدیران این پروژه در این باره گفته: “اگر شما هم تازه وارد باشید و خبری قابل توجه را مطرح کنید به احتمال زیاد به طعمه ای جذاب برای هکرها تبدیل می‌شوید، حال آن‌که در آغاز کار خود هستید و منابع مالی و فنی کافی برای حفاظت از خود را در اختیار ندارید. این همان جایی است که ما برای کمک به شما وارد عمل می‌شویم.”

وب‌سایت‌هایی که برای استفاده از این طرح ثبت نام کنند، ترافیک بازدیدکنندگان‌شان ابتدا به سرورهای گوگل هدایت می‌شود و پس از فیلتر شدن خطرهای احتمالی، به وب‌سایت اصلی هدایت می‌شوند.

گوگل امیدوار است با اجرای این طرح بتواند گامی موثر در راستای گسترش آزادی بیان و خبرنگاری آزاد بردارد.

منبع: تک‌شات