بهترین جا برای مودم Wi-Fi در خانه کجاست؟

/ 5 اکتبر 20

یکی از سوالاتی که برای اغلب کاربران مودم به ‌وجود آمده، این است که در منزل خود، مودم وایرلس را کجا قرار بدهیم تا قدرت سیگنال وایرلس آن در تمام خانه به طور یکسان پخش شود.

همه ی ما می‌دانیم که قدرت سیگنال وای-فای با فاصله گرفتن از مودم کمتر می‌شود.

اگر مودم را در قسمت ابتدایی خانه قرار دهید و اتاق خواب شما در انتهای خانه قرار داشته باشد، به‌وضوح متوجه این موضوع خواهید شد و ممکن است بارها اینترنت موبایل یا لپ‌تاپ شما قطع شود. البته این اتفاق به چندین عامل دیگر نیز بستگی دارد: ساخت‌وساز منزل شما، نوع مودم، کیفیت سرویس‌ اینترنت، نویز محیط و …

گذشته از مشکلاتی که سر راه ارتباط یک مودم قرار دارد، اینکه مودم را در کجای منزل قرار می‌دهید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نکته‌ای که باید به‌خاطر بسپارید این است که سیگنال مودم از آنتن در تمام جهات پخش می‌شود و وقتی از سیگنال مودم صحبت می‌شود باید شعاع دایره پخش امواج را در نظر بگیرید.

اگر مودم را نزدیک به دیواری قرار داده‌اید که در مجاورت با منزل همسایه شما است، درنظر داشته باشید که بخش قابل توجهی از امواج به همسایه می‌رسد نه شما.

باید در چنین شرایطی مراقب باشید تا مسائل امنیتی را بیشتر رعایت کنید.

در ادامه ی مطلب، دلسا چند نکته جهت انتخاب بهترین مکان برای مودم را به شما یادآور میشود :

مودم را در مرکز منزل قرار دهید

موقعیت مکانی مودم، یک نکته کلیدی است. مرکزی‌ترین قسمت منزل خود را پیدا کنید و مودم را در آنجا قرار دهید.

سعی کنید مودم را در ارتفاع قرار دهید. امواج معمولا به سمت پایین حرکت می‌کنند نه بالا، به همین دلیل اگر خانه شما دو طبقه است، بهتر است مودم را در طبقه بالا قرار دهید تا پایین.

موانع مزاحم سیگنال را از میان بردارید

امواج رادیویی از دیوارها عبور می‌کنند، اما هر چه ضخامت دیوارها بیشتر باشد، سیگنال‌ها در سمت دیگر دیوار ضعیف‌تر خواهند بود. اگر دیوارهای منزلتان از آجر یا بتن باشند، امواج به‌شکل قابل توجهی جذب دیوارها شده و میزان کمی از آن از دیوار عبور خواهد کرد.

از دیگر وسایلی که مانع حرکت امواج وایرلس می شوند، موانع فلزی، آینه‌ها و آب هستند. برای مثال اگر در منزل خود یک آکواریوم دارید، آن را در مسیر مودم قرار ندهید. این وسایل و مواد، موجب بازتاب امواج می‌شوند در نتیجه قرار دادن مودم پشت تلویزیون یا در اتاق خوابی که در آن آینه بزرگی قرار دارد، اقدام درستی نیست.

مودم را در آشپزخانه قرار ندهید

اگر قصد دارید تمام موانعی که سر راه امواج مودم قرار دارند را بردارید، باید مودم را از مایکروویو دور نگه دارید. مایکروویو و مودم هر دو از ۲٫۴ گیگاهرتز طیف الکترومغناطیسی استفاده می‌کنند. به‌همین دلیل در یکدیگر تداخل ایجاد می‌کنند.

همانطور که قبلا گفته شد، وسایل فلزی نیز مانع حرکت امواج رادیویی هستند که در آشپزخانه وسایلی چون یخچال، ماشین‌لباسشویی، اجاق گاز و دیگر وسایل فلزی زیاد هستند.

تلفن‌های بی‌سیم نیز از دیگر وسایلی هستند که باید توجه داشته باشید کنار مودم قرار ندهید چرا که آن‌ها نیز امواج یکسانی با مودم دارند.

آنتن مودم را تنظیم کنید

آنتن مودم تاثیر زیادی در کیفیت امواج ارسالی دارد. آنتن از قسمت‌های مهم یک مودم وایرلس محسوب می‌شود. معمولا آنتن‌ها قابل چرخش و تنظیم هستند، در نتیجه می‌توانید آن را به هر سمتی بچرخانید و به آن چرخش دایره‌ای دهید.

اگر می‌خواهید امواج به صورت افقی پخش شوند باید آنتن را به صورت عمودی قرار دهید، و اگر می‌خواهید امواج میان طبقات حرکت کنند، باید آنتن را به‌صورت افقی قرار دهید.

همچنین اگر آنتن مودم خراب شده و قابل جداسازی بود، می‌توانید آن را جدا کرده و مطابق با مشخصات دستگاه خود آنتن جدیدی تهیه کنید که قدرت بالای پخش امواج را داشته باشد.

منبع :   Wired