5 نکته جالب درباره فناوری 5G

/ 10 می 21

5G پنجمین انقلاب فناوری است که می خواهد دنیای اینترنت را متزلزل کند. این امواج، سرعت و ظرفیت شبکه نسبت به قبل تا سطوح غیرقابل تصور افزایش می دهد که باعث پیشرفت نه تنها جامعه دیجیتال ، بلکه تمام فناوری های تشکیل دهنده آن مانند هوش مصنوعی و داده های بزرگ می شود.

اگرچه ادوارد مارتین CIO از پایتخت جهانی موبایل، بارسلونا،توضیح می دهد که شاید به نظر برسد 5G یک تکامل ساده 4G باشد ، اما در واقع اینطور نیست. این فناوری بسیار پیچیده تر از آن است که به نظر می رسد و برای درک بهتر آن ، در اینجا 5 نکته جالب آورده شده است که باید بدانید:

  • صنعت چند میلیون دلاری

همانطور که می دانیم فناوری تلفن همراه، یکی از صنایع با سریعترین رشد اقتصادی در جهان می باشد. به طور خلاصه ، 5G قرار است سالانه 113 میلیارد یورو درآمدزایی کند و انتظار می رود بیش از 3/2 میلیون شغل جدید در سراسر جهان ایجاد کند. توسعه در زیرساخت ها، فناوری و همچنین همه زمینه های جدید که با اجرای 5G تسهیل می شود، زمینه ساز یک صنعت چند میلیون دلاری جدید است که آینده را هدایت می کند.

  • شبکه هوشمند

شبکه ی 5G از نظر ظرفیت سازگار با نیاز ما و همچنین تنظیماتی که در هر زمان مشخص غالب هستند، با نسخه های قبلی خود متفاوت است. شبکه ی 5G، شبکه ای ایستا (static) نبوده، بلکه کاملاً پویا و هوشمند است و تلفیقی از محاسبات و ارتباطات از راه دور می باشد. شبکه ی 5G، این قدرت را دارد که در مقابله با چالش های بزرگ دنیای مدرن پیشگام باشد. شبکه 5G با ارائه کانال گسترده تری برای ترافیک، متشکل از آنتن های بزرگ و کوچک، امکان توسعه ماکرو داده ها را فراهم می کند و همچنین از آن برای بهینه سازی و بهبود مداوم خود بهره می برد.

  • برنامه عملیاتی اروپایی ها

پیاده سازی شبکه ی 5G به آسانی که به نظر می رسد نیست؛ به همین جهت، برنامه عملیاتی اروپا تدوین شده است. از سال 2016، این طرح نقشه راهی است که برای توسعه این فناوری در سراسر قاره مورد استفاده قرار گرفته است. با موافقت اکثر کشورهای اروپایی، این طرح شامل اقدامات مختلف از جمله آزمایش های اولیه و مطالعه درباره ی باند های فرکانسی تا تدوین سناریوهای مشترک استقرار فیبر نوری و تأیید زنده ماندن استانداردهای استفاده از 5G است. سراسر اروپا باید تا سال 2025 اتصال 5G داشته باشند!

  • انقلاب تجاری

همانطور که ادوارد مارتین تأکید کرد، فناوری بر تجارت و همچنین پیکربندی شرکت ها تأثیرگذار است. بنابراین انتظار می رود که شبکه 5G تأثیر زیادی بر خدمات دیجیتال و نحوه تنظیمات و ارائه این خدمات بگذارد. علاوه بر این ، همانطور که قبلا ذکر شد، شبکه 5G استفاده و تکامل فناوری هایی مانند داده های بزرگ، هوش مصنوعی، رباتیک و اینترنت اشیا را بسیار تسهیل می کند؛ در نتیجه، شاهد رشد نمایی در این زمینه ها خواهیم بود.

  • شبکه های 5G در سراسر جهان

شبکه 5G در سراسر جهان به یک اندازه پیشرفت نکرده است. برخی از کشورها پیشتاز هستند، در حالی که برخی دیگر عقب مانده اند. همانطور که انتظار می رود، رهبران چین و ایالات متحده هستند. با این حال، کشوری که در حال حاضر بهترین اتصال 5G را دارد، کره جنوبی است. اسپانیا و اروپا تا حدودی از قدرت های بزرگ فناوری عقب هستند، اما در سال های اخیر پیشرفت زیادی داشته اند.

اجرای شبکه 5G راهی طولانی و پیچیده خواهد بود زیرا همانطور که در بالا توضیح داده شد، این یک فناوری است که تلاش می کند اتصالات جهانی را متحول کند؛ با این حال، همانطور که ادوارد مارتین ادعا می کند، هم پول و هم زمان سرمایه گذاری شده ارزش آن را خواهد داشت زیرا در آینده نزدیک سود اقتصادی و فرهنگی بیشتری به همراه خواهد داشت.