شبکه وای‌فای شما به این ۵ دلیل کند است + راه‌حل

/ 13 آگوست 16

wifi-history

شبکه وای‌فای شما به این ۵ دلیل کند است + راه‌حل

 

۱. سارقان اینترنت

یکی از بهترین مزیت‎های استفاده از یک شبکه وای‎فای امکان دسترسی سريع و آسان به اینترنت است. اما اگر کلمه عبور شبکه شما بیش از اندازه ساده باشد، این امکان را فراهم می‌کند تا افراد غریبه هم بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و به این شكل هم امنیت و هم پهنای باند اینترنت شما دچار مشکل خواهد شد. مسلما این چیزی نیست که شما می‎خواهید. شبکه‎هایی که از کلمات عبور ضعيف استفاده می‎کنند و یا اصلا از آن استفاده نمی‎کنند در معرض خطر جدی دستبرد زدن توسط دیگران هستند. برای این که بدانید چه دستگاه‎هایی به شبکه شما متصل شده‎اند می‎توانید از نرم افزار رایگان Wi-Fi History View استفاده کنید و آدرس‎های ای‎پی ناشناس را پیدا کنید.

wifi history view

برای پیش‌گیری از نفوذ بیگانگان به شبکه اختصاصی خود و جلوگیری از سرقت اینترنت و پهنای باند اولین قدم این است که کلمه عبور روتر خود را تغییر دهید. اگر نمی‎دانید کجا می‎توانید آن را پیدا کنید، سایتی به نامRouterPasswords وجود دارد که می‎تواند در زمینه پیدا کردن کلمه عبور سازنده روتر به شما کمک کند. بعد از آن، یک کلمه عبور طولانی و پیچیده را انتخاب کنید که به راحتی نتوان آن را حدس زد.

۲. ازدحام

این مشکلی است که بیش‌تر برای محلات و آپارتمان‎های شلوغ از نظر تعداد شبکه‎های بی‎سیم رخ می‎دهد. وقتی تعداد زیادی کاربر قصد داشته باشند همزمان به یک کانال وای‎فای یکسان متصل شوند، سرعت اتصال به طرز قابل ملاحظه‎ای تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وقتی سرعت اتصال شما به شبکه در ساعات خاصی از روز کند می‎شود، که معمولا این موضوع در عصر و زمانی که اکثرا از سر کار به خانه برگشته‎اند بیشتر اتفاق می‎افتد، این مشکل یک نشانه بزرگ از وجود تراکم و ازدحام در سیگنال‎های وای‎فای است. برای رفع این مشکل از یک کانال دیگر در روتر خود استفاده کنید. اگر روتر شما از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز استفاده می‎کند، معمولا ۱۱ کانال برای انتخاب وجود دارد. بیش‌تر کانال‎های ۱، ۶ و ۱۱ توصیه شده است، اما برای پیدا کردن یک اتصال سریع‎تر بهتر است سایر کانال‎ها را نیز امتحان کنید. خرید یک روتر پشتیبانی کننده از باند جدیدتر ۵ گیگاهرتز هم کمک بزرگی به رفع این مشکل می‎کند.

۳. تجهیزات از رده خارج

همه روترهای وای‎فای یکسان ساخته نمی‎شوند. روترهای AC یک مرحله پیشرفته‎تر از مدل‎های قدیمی‎تر B و G و حتی مدل N هستند. این روترهای جدید قابلیت‎های بیش‌تری داشته و عملکرد بهتری از خود نشان می‎دهند. اگر قصد خرید یک روتر جدید را دارید بهتر است به دنبال نوع جدید AC باشید. روترهای AC داری حداکثر گستره پهنای باند در حدود ۸ در ۱۶۰ مگاهرتز هستند که در مقايسه با ۴ در ۴۰ استاندارد N گسترده‎تر است. به عبارت دیگر، هر چه پهنای باند گسترده‎تر باشد امکان تبادل داده بدون افت سرعت نیز بیش‌تر می‎شود.

۴. تنظیمات امنیتی روتر شما

گذشته از محافظت از شبکه شما در مقابل استفاده از پهنای باند توسط افراد غیر مجاز که می‎تواند بدون این که شما متوجه باشید، سرعت شبکه شما را به میزان قابل ملاحظه‎ای کاهش دهد، آیا می‎دانستید که نوع امنیت بی‎سیمی‎ که شما استفاده می‎کنید نیز می‎تواند روی عملکرد کلی سرعت شما نیز تاثیر گذار باشد؟ اگر شبکه شما به اصطلاح باز (بدون امنیت) است یا از استاندارد امنیتی WEP استفاده می‎کنید، فورا تنظیمات امنیتی خود را تغییر دهید. مسلما تلاش برای دسترسی به یک شبکه باز بسیار راحت‎تر به نتیجه می‎رسد و استاندارد امنیتی قدیمی‎ WEP را آسان‎تر می‎توان هک کرد، بنابراین به هیچ وجه از آن استفاده نکنید.

گزینه‎های امنیتی دیگر پیش روی شما WPA, WPA2 with TKIP و WPA2 with AES هستند. WPA و TKIP نیز استانداردهای دیگری هستند که باید از آن پرهیز کرد. این دو پروتکل نه تنها قدیمی‎ و ناامن هستند بلکه می‎توانند سرعت شبکه شما را هم کم کنند. بهترین گزینه استفاده از WPA2 with AES است. AES یک پروتکل جدیدتر و امن‎تری است که سرعت بیش‌تری را نیز در اختیار شما قرار می‎دهد.

۵. شما خیلی دورتر از محدوده سیگنال‌دهی هستید

بعضی اوقات آسان‎ترین راه برای رفع مشکل درست پیش چشم ما است. ساختار روترها به گونه‎ای طراحی نشده تا بتوانند سیگنال‎ها را تا مسافت‎های طولانی منتقل کنند، بنابراین در بخش‎هایی از خانه شما ممکن است به اصطلاح نقطه کوری وجود داشته باشد که سیگنال وای‎فای به آن‌جا نمی‎رسد. برای تهیه یک نقشه جامع از مناطق تحت پوشش سیگنال شبکه خود از یک ابزار به نام HeatMapper استفاده کنید. این کار به شما کمک می‎کند ببینید کجای منزل یا محل کار شما سیگنال وای‎فای قوی‌تری دارد. HeatMapper یک نرم‌افزار رایگان تحت ویندوز است که می‎توانید به راحتی آن را دانلود و استفاده کنید. اگر از کاربران مک هستید NetSpot جایگزین خوبی برای این کار است.

NetSpot

وقتی شما نواحی مشکل‎دار خانه را پیدا کردید، چند گزینه پیش روی شما است. یک گزینه خرید یک گسترش دهنده وای‎فای است که می‎تواند گستره انتشار سیگنال روتر شما را تقویت کند. گسترش دهنده‎های وای‎فای بر اساس مدل و قابلیت‎هایی که ارائه می‎کنند قیمتی در حدود ۲۰ تا ۱۲۰ دلار دارند. معمولا یک گسترش دهنده سطح متوسط جواب‌گوی نیاز شما خواهد بود.

گزینه دوم خرید یک سیستم حرفه‎ای مخصوص ترکیبی است. برای مثال Eero Home Wi-Fi system پانصد دلاری تضمين می‎کند که دیگر نقطه کوری در خانه شما باقی نمی‎گذارد. یک سیستم ترکیبی و مخصوص شامل مجموعه‎ای از روترهای کوچک است که با هماهنگی بین یک دیگر محدوده تحت پوشش شبکه شما را گسترش می‎دهد. تنها کافی است این روترها را در بخش‎های مختلف خانه قرار دهید تا سیگنال به تمام نقاط خانه ارسال شود.